دیابت و عوارض آن

یکشنبه 22 خرداد 1401 2426 بازدید کننده گروه دانستنی ها

دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن قادر به مصرف قند خون نیست،به عبارت دیگر پانکراس قادر به تولید انسولین نبوده و یا سلول های گیرنده انسولین قادر به جذب آن نیستند.

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید میشود. انسولین قند را خون میگیرد و آن را جهت استفاده به عنوان انرژی به سلول های بدن منتقل میکند.

انواع دیابت عبارت است از : 

دیابت نوع اول

زمینه های وراثتی و ژنتیکی علت این نوع دیابت است که بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی ایجاد میشود.

دیابت نوع اول به دیابت شیرین و یا دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته میشود. در این نوع دیابت بدن فرد قادر به تولید انسولین نیست و فرد مبتلا با تزریق انسولین میتواند قند خون خود را کنترل کند.

دیابت نوع دوم

این نوع بیماری در اثر زمینه های ارثی و یا اکتسابی ایجاد میشود و معمولا افراد بالای 30 تا 40 سال به آن مبتلا میشوند. اگر فردی در خانواده مبتلا به دیابت باشد احتمال اینکه افراد نزدیک به آن فرد به عنوان مثال فرزندان مبتلا شوند افزایش می یابد.احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که الکل مصرف میکنند،افراد چاق و افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند بیشتر است.

علائم دیابت 

احساس گرسنگی و تشنگی غیرطبیعی

بند نیامدن خون در هنگام خونریزی

کاهش وزن در دیابت نوع اول 

مورمور شدن انگشتان در دیابت نوع دو

احساس خستگی و کمبود انرژی

تکرر ادرار

عفونت های مکرر

تاری دید 

عوارض ابتلا به بیماری دیابت

بیماری قلبی عروقی:

دیابت کنترل نشده احتمال حمله قلبی،سکته مغزی و فشار خون را افزایش می دهد.

بیماری کلیوی:

در اثر بالا بودن قند کلیه ها اسیب میبنند و منجر به دیالیز یا پیوند کلیه میشود.

بیماری اعصاب محیطی:

دیابت می تواند بر اعصاب محیطی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلالات حسی و در نتیجه ایجاد زخم های مزمن در اندام ها شود.عفونت ناشی از این زخم ها می تواند منجر به قطع عضو شود. 

مشکلات بینایی:

قند خون کنترل نشده می تواند بر روی عروق شبکیه چشم اثر گذارد و موجب بروز مشکلات جدی چشم و حتی نابینایی شود.

عفونت لثه و دندان:

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت های لثه،پوسیدگی و لق شدن دندان ها قرار دارند.

 

 روش های درمان دیابت 

درمان بدون نیاز به دارو:

تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب 

داشتن تحرک فیزیکی(ورزش کردن،پیاده روی)

کنترل اضطراب و استرس 

کاهش وزن و درمان چاقی

خواب کافی 

قطع سیگار 

درمان دارویی دیابت:

دیابت نوع یک با تزریق انسولین درمان میشود.

در دیابت نوع دو علاوه بر تزریق انسولین،داروهای خوراکی یا تزریقی ضد دیابت نیز باید استفاده شود که با مکانیسم متفاوتی باعث کاهش سطح قندخون میشوند.از جمله این داروها میتوان به متفورمین،سیتاگلیپتین،امپاگلیفلوزین اشاره کرد.

استفاده از گیاهان دارویی و عرقیات به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک میکند.

عرق بوقناق درمان دیابت(کلیک کنید

 

 


دیدگاه شما

   دیدگاه شما
نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

دیابت و عوارض آنسلامت کالا6/12/2022دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن قادر به مصرف قند خون نیست،به عبارت دیگر پانکراس قادر به تولید انس... دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن قادر به مصرف قند خون نیست،به عبارت دیگر پانکراس قادر به تولید انسولین نبوده و یا سلول های گیرنده انسولین قادر به جذب آن نیستند.انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید میشود. انسولین قند را خون میگیرد و آن را جهت استفاده به عنوان انرژی به سلول های بدن منتقل میکند.انواع دیابت عبارت است از : دیابت نوع اولزمینه های وراثتی و ژنتیکی علت این نوع دیابت است که بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی ایجاد میشود.دیابت نوع اول به دیابت شیرین و یا دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته میشود. در این نوع دیابت بدن فرد قادر به تولید انسولین نیست و فرد مبتلا با تزریق انسولین میتواند قند خون خود را کنترل کند.دیابت نوع دوماین نوع بیماری در اثر زمینه های ارثی و یا اکتسابی ایجاد میشود و معمولا افراد بالای 30 تا 40 سال به آن مبتلا میشوند. اگر فردی در خانواده مبتلا به دیابت باشد احتمال اینکه افراد نزدیک به آن فرد به عنوان مثال فرزندان مبتلا شوند افزایش می یابد.احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که الکل مصرف میکنند،افراد چاق و افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند بیشتر است.علائم دیابت احساس گرسنگی و تشنگی غیرطبیعیبند نیامدن خون در هنگام خونریزیکاهش وزن در دیابت نوع اول مورمور شدن انگشتان در دیابت نوع دواحساس خستگی و کمبود انرژیتکرر ادرارعفونت های مکررتاری دید عوارض ابتلا به بیماری دیابتبیماری قلبی عروقی:دیابت کنترل نشده احتمال حمله قلبی،سکته مغزی و فشار خون را افزایش می دهد.بیماری کلیوی:در اثر بالا بودن قند کلیه ها اسیب میبنند و منجر به دیالیز یا پیوند کلیه میشود.بیماری اعصاب محیطی:دیابت می تواند بر اعصاب محیطی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلالات حسی و در نتیجه ایجاد زخم های مزمن در اندام ها شود.عفونت ناشی از این زخم ها می تواند منجر به قطع عضو شود. مشکلات بینایی:قند خون کنترل نشده می تواند بر روی عروق شبکیه چشم اثر گذارد و موجب بروز مشکلات جدی چشم و حتی نابینایی شود.عفونت لثه و دندان:افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت های لثه،پوسیدگی و لق شدن دندان ها قرار دارند.  روش های درمان دیابت درمان بدون نیاز به دارو:تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب داشتن تحرک فیزیکی(ورزش کردن،پیاده روی)کنترل اضطراب و استرس کاهش وزن و درمان چاقیخواب کافی قطع سیگار درمان دارویی دیابت:دیابت نوع یک با تزریق انسولین درمان میشود.در دیابت نوع دو علاوه بر تزریق انسولین،داروهای خوراکی یا تزریقی ضد دیابت نیز باید استفاده شود که با مکانیسم متفاوتی باعث کاهش سطح قندخون میشوند.از جمله این داروها میتوان به متفورمین،سیتاگلیپتین،امپاگلیفلوزین اشاره کرد.استفاده از گیاهان دارویی و عرقیات به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک میکند.عرق بوقناق درمان دیابت(کلیک کنید)   5.0