آشنایی با انواع عرقیات با طبع گرم

شنبه 7 بهمن 1402 206 بازدید کننده گروه دانستنی ها

همانطور که می دانید عرقیات را از تقطیر گیاهان اسانس دار با آب بدست می آورند. تقطیر یک فرآیند است که با گرم کردن مخلوطی از گیاه و آب، بخار حاصل شده را جمع آوری و سپس خنک کرده و به مایع تبدیل می کنند.این مایع حاوی اسانس گیاه است که خواص درمانی، آرامبخش و بوی خوبی دارد.در طب سنتی عرقیات را  بر اساس طبعی که دارند به دو دسته عرقیات با طبع گرم و عرقیات با طبع سرد تقسیم بندی می کنند. بخاطر طبایع مختلفی که عرقیات دارند باید در مصرف آنها دقت کنید و متناسب با طبع بدن خود مصرف نمایید.

در این مقاله سعی داریم شما را با 20 نوع عرقیات طبع گرم و خشک ،خواص عرقیات طبع گرم ،زمان مصرف عرقیات گرم و فوایدو تاثیرات آنها بر بدن آشنا کنیم.

 

 

عرقیات طبع گرم

 

معرفی 4 عرقیات دارای طبع گرم

عرقیات دارای طبع گرم،عرقیاتی هستند که سبب افزایش دمای بدن و تحریک سیستم عصبی شده و در درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند.دیده شده که بیماری هایی مانند:سرما خوردگی،تنگی تنفس، سرفه، بی اشتهایی، افسردگی، یبوست و نفخ را با استفاده از برخی عرقیات گرم و خشک می توان بهبود بخشید.

بطور اجمالی می توان 4 نوع از عرقیات دارای طبع گرم را به ترتیب زیر نام برد:

1- عرق گلاب

عرق گلاب یکی از عرقیات با طبع گرم و معتدل است که از گل محمدی با رایحه بسیار مطبوع  بدست می آید.گل محمدی را با نامهای: گل گلاب، رز دمشقی،گل سرخ نیز می شناسند.از آنجا که  گلاب سرشار از ویتامین C،گرانتول،ویتامین E، استاروپنین تانن ، پکتین،سیترنلول، فنیل اتانول فلاوونوئید، آنتوسیانین،ترپن و گلیکوزید می باشد در طب سنتی نیز بسیار کاربرد دارد.

 

فواید عرق گلاب:

ازفواید این عرق با طبع گرم و معتدل می توان به درمان هایی همچون: درمان ضد باکتریایی، افزایش سیستم ایمنی بدن،خواص ضد درد،خواص ضد تشنج و ضد التهابی،ضد برونشیت، بهبود بینایی و رفع خستگی چشم،ضد افسردگی، استرس، تنش،سردرد،رفع التهابات و درد لثه و بوی بد دهان،رفع نفخ معده و زخم و ریفلاکس معده،نرم کننده ی مجاری تنفسی و تنظیم دوره قاعدگی و کاهش علائم PMS در دربانوان جز عرقیات گرم کننده رحم،برای از بین بردن تومورها و فیبروم و رفع عفونت های رحم اشاره کرد.

عرق گلاب را در کشورهایی همچون: ایران، هند و افغانستان ،ترکیه که خاستگاه گل محمدی است تهیه می کنند.اما ایران با کیفیت ترین و مرغوب ترین عرق گلاب را دارد.

اگر در مصرف عرق گلاب زیاده روی کردید خوب است بدانید که می توانید با مصرف مصلحات آن مانند: نبات و شکر،تاثیرش را کاهش دهید.

نحوه مصرف:

  • اگر گلاب را بعنوان یکی ازعرقیات گرم برای لاغری استفاده می کنید بهترین زمان مصرف گلاب قبل از صرف غذاست.
  • برای رفع مشکلات پوستی بهتر است قبل از خواب و پس از شست و شوی صورت آن را مانند تونر بصورت موضعی یا همراه با مرطوب کننده ها یا روغن های گیاهی طبیعی مثل نارگیل،روی پوست بمالید.
  • برای رفع ناراحتی های گوارشی و درمان گلودرد بهتر است گلاب را بعنوان دمنوش مصرف کنید.
  • نحوه مصرف دیگر گلاب مصرف بعنوان یک چاشنی در غذاست.

 

2- عرق آویشن

یکی دیگر از عرقیات گرم کننده رحم،عرق آویشن است که بسیار پر طرفدار است.این عرق از گیاه آویشن که از ریشه نعنانیان است تهیه می شود و جز عرقیات با طبع گرم محسوب می شود.

 

طرز تهیه عرق آویشن:

برای تهیه عرق با طبع گرم و خشک آویشن ،می بایست از سرشاخه های گلدار این گیاه استفاده کنید و پس از تمیز کردن از گرد و غبار آن را در ظرفی ریخته روی حرارت بگذارید.پس ازبجوش آمدن بخار آب حاصل را سرد کنید.اکنون عرق آویشن شما آماده است و می توانید آن را بعنوا یک نوشیدنی سرد یا گرم میل نمایید.

 

فواید عرق آویشن:

این عرق با طبع گرم بدلیل داشتن ماده ای به نام «تیمول» در درمان بیماری آسم و سرفه های خشک، آمفیزم و برونشیت،تنگی نفس،مفیداست.همچنین برای درمان عفونت گوش میانی،نفخ وتهوع،رفع دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی ،درد سیاتیک،کوفتگی عضلات،برطرف کننده بیماری های قارچی پوست ، تقویت کننده بینایی،ضد انگل درمان کننده بی خوابی و تصفیه کننده و بالابرنده فشارخون و رقیق کننده ی خون،ضد ریزش مو محرک قوای رئیسه،ضد انگل است.این عرق بعنوان عرق با طبع گرم جز دسته عرقیات گرم کننده رحم  درتسکین درد عادت ماهانه و رفع ترشحات زنانگی و برطرف کردن عوارضی مانند تغییر خلق و خوی قبل از پریودی شده، قاعده آور است و سبب جلوگیری از خونریزی‌های رحمی می شود.همچنین اشتهاآور، ،ضد صرع و تشنج،رفع تشویش، نقرس و خلط آور بوده  و درمان سوء هاضمه، اسهال و بی اختیاری ادرار در کودکان موثر است.

در هنگام گلو درد غرغره کردن عرق آویشن تاثیری به مراتب سریعتر از هرآنتی بیوتیک و پنی سیلینی دارد.در درمان عفونت ریوی  از بین بردن جوش‌های صورت و بدن،بیماری یرقان  و بواسیر و رفع دل مالش، برطرف کننده ی سوء‌هاضمه و انگل‌های روده‌ای ،بعنوان یکی از عرقیات با طبع گرم در رفع سودا و سنگ کلیه مفید است.

منع مصرف عرق گرم و خشک آویشن: مصرف عرق آویشن در کودکان زیر 4 سال و زنان باردار اصلا توصیه نمیگردد همچنین از خرید عرقی که رنگی یا کدر است یا ذرات جامد زاید داخل آن وجود دارد پرهیز نمایید چون  این ذرات چوب و اضافات گیاه است که باعث سمی شدن عرق می‌شود.

نحوه مصرف:

  • آویشن را می توانید روزی دو تا سه بار بعد از غذا بصورت محلول در آب میل نمایید.
  • اگر می خواهید عرق آویشن را بصورت خالص استفاده کنید می توانیدبه اندازه یک فنجان در روز از آن میل نمایید.

 

3-عرق دارچین

دارچین از از درختی با  برگ های سبز تیره و گل هایی سفید بدست می آید.

طرز تهیه عرق دارچین:

طرز تهیه عرق دارچین بعنوان عرق با طبع گرم و خشک و یکی از عرقیات گرم کننده رحم در بانوان بدین صورت است که دارچین را همراه آب می جوشانند و بخار حاصل از آن را به روش تقطیر سرد می کنند. عصاره ای که به این روش به دست می آید عرق دارچین است.

 

فواید عرق دارچین:

عرق دارچین دارا ی خواص درمانی بی شماری است که بطور اجمالی به برخی ازآنها اشاره می کنیم.

این عرق مقوی قلب،برطرف کننده عفونت های گلو،پایین آورنده فشار خون،کاهش چربی و قند خون،مسکن گوش درد،رفع ضعف بدن،داروی سرفه،رفع سردی، رفع ضعف بدن، خوشبو کننده ی شیرینی و غذا، مسکن، ضد میکروب، برای اعصاب، وسواس، جنون، خفقان و استسقا ورفع بدبویی دهان بسیار مفید است.عرق دارچین بسیار لطیف و مدر بوده و مصلح عفونت واخلاط و سموم بدن و جلا دهنده چشم می باشد.

منع مصرف عرق دارچین: این عرق بدلیل طبع گرم و خشکی که دارد برای افرادی که دارای طبع بدنی گرم هستند توصیه نمی شود.

طریقه مصرف:

می توانید محلول این عرق به همراه سرکه را روی لکه ها  و نقطه های ریز و جوش های شیری بمالند.عرق دارچین را می توان تا روزی 4 قاشق به شکل شربت یا ترکیب با چای میل نمایید.

ترکیب عرق دارچین با زنجبیل اعجاز انگیز است و یک طعم دهنده عالی با طبع گرم بشمار می رود.

 

4-عرق گل آلوئه ورا

حتما نام گیاه آلوئه ورا یا آلوورا را شنیده اید.معنی لغوی این گیاه بمعنی درخشندگی است که در ایران با نام صبر زرد نیز شناخته می شود. در مصر باستان آن را با نام گیاه جاودانگی یا گیاه ملکه می شناختند.عرق آلوئه ورا از دسته عرقیات با طبع گرم و خشک  سرشار از مواد مغذی و خواص درمانی بسیار است.خاستگاه این گیاه کشورهای هند،آفریقا و کشورهای دارای آب و هوای گرم و خشک است.اگربرگ های این گیاه را به همراه آب در دستگاه عرق گیری بریزید عصاره ای بدست می اید که عرق آلوورا نامیده می شود.این عرق سرشار از ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B6 ،B12 ،C ،E  و نیاسین،روی،کروم،مس و فولیک اسید و... می باشد.

طرز تهیه عرق آلوئه ورا:

برای تهیه عرق آلوئه ورا به مقداری آب و دستگاه عرق گیر خانگی نیازمندید.ابتدا برگ های آلوئه ورا، را درون دستگاه عرق گیر ریخته و آب اضافه کنید سپس حرارت را روشن کرده تا آب بخار شود،بخارات حاصله سرد شده را درون یک شیشه جمع آوری کرده، اکنون شما عرق آلوئه ورای خانگی خالص تهیه کردید.

فواید عرق آلوئه ورا:

عرق آلوورا بعنوان یک عرق با طبع گرم و خشک در پاکسازی سموم بدن و گردش خون سبب جذب بهتر مواد مغذی توسط سلولها  و در نتیجه قوی تر شدن سیستم دفاعی بدن می شود.از فواید دیگر عرق آلوورا می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش قند خون،کاهش فشار خون،بهبود دیابت،بهبود عملکرد کبد،درمان ریفلاکس معده،جلوگیری از پیری و چروک و خشکی پوست،بهبود کارکرد مفاصل و الیتام کمر درد و رفع تاول های دهانی،رفع التهاب روده و رفع سموم بدن،جلوگیری از کم آبی بدن، رفع زخم های گوارشی درمان تبخال، درمان درد آرتریت وبعنوان عرق گرم کننده رحم سبب به تعادل رسیدن هورمونها شده واز کیست تخمدان جلوگیری و بیماریهای زنانه می کند.
افرادی که دچار سرطان هستند و تحت پرتو درمانی قرار می گیرند بعضا دچار حساسیت و سوختگی پوست می شوند استفاده ازعرق آلوئه ورا جهت رفع این التهابات مفید است.این عرق با طبع گرم و خشک با داشتن مواد ضد آنتی اکسیدان در لطافت،روشن شدن وانعطاف پذیری پوست و درمان سریع زخم ها و رفع جوش و لک بسیار موثر است.

عرق آلوورا همچنین جز عرقیات طبع گرم برای لاغری با افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن چربی در کاهش وزن موثر است.و با داشتن فیبر گیاهی اشتها را کاهش می دهد.در کنار مصرف آلوئه ورا در نقش یک  عرق گرم و خشک برای لاغری چنانچه ورزش و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد تاثیر آن در لاغری افزوده خواهد شد. این عرق با طبع گرم و خشک همچنین در درمان بیماری های عفونی چشم، تبخال، ترمیم زخم، سوختگی پوست، اگزما و عوارض پوستی مفید است.

طریقه مصرف عرق آلوئه ورا

برای گرفتن نتیجه بهتر عرق با طبع گرم و خشک آلوئه ورا، را  به اندازه نصف استکان پس از صرف غذا میل کرده یا صبح ها بصورت ناشتا مصرف نمایید.همچنین از عرق آلوئه ورا می توانید بعنوان لوسیون بصورت موضعی روی پوست بمالید.اگر هدف از مصرف عرق آلوورا بعنوان عرق گرم و خشک لاغری می باشد می بایست دوره مصرف آن را برای کاهش وزن یک تا دوهفته ادامه دهید.

 

منع مصرف عرق گرم و خشک آلوئه ورا: معمولا پزشکان مصرف عرق آلووا را در دوران بارداری و کودکان زیر12 سال توصیه نمی کنند.

 

 

عرقیات دارای طبع گرم

 

سوالات متداول

1-       آیا عرقیات با طبع گرم برای پسر دار شدن موثر است؟

طبق تجربه و متون طب سنتی از آنجا که عرقیات با طبع گرم سبب گرم شدن رحم  در افراد دارای طبع بلغمی می شود،دیده شده که تاثیر چشمگیری در تعیین جنسیت نوزاد پسر دارد.

2-       آیا عرقیات گرم کننده رحم در رفع بیماری های زنانگی موثر است؟

بله این عرقیات بعلت گرم کردن رحم تاثیز بسزایی در رفع عفونت ها،دردهای قاعدگی و عفونت های رحمی و تغییر خلق و خوی بانوان دردوران قبل از پریودی دارد.

3-       آیا عرقیات طبع گرم در لاغری موثر است؟

عرقیات با طبع گرم و خشک بدلیل از بین بردن بلغم و سودا در بدن و افزایش متابولیسم بدن سبب کم شدن اشتها و افزایش سوخت و ساز و چربی های اضافی بدن می شوند.

4-       عرقیات با طبع گرم و خشک برای چه افرادی مضر است؟

این عرقیات برای افرادی با طبع گرم توصیه نمی شود


دیدگاه شما

   دیدگاه شما
نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

آشنایی با انواع عرقیات با طبع گرمسلامت کالا1/27/2024همانطور که می دانید عرقیات را از تقطیر گیاهان اسانس دار با آب بدست می آورند. تقطیر یک فرآیند است که ... همانطور که می دانید عرقیات را از تقطیر گیاهان اسانس دار با آب بدست می آورند. تقطیر یک فرآیند است که با گرم کردن مخلوطی از گیاه و آب، بخار حاصل شده را جمع آوری و سپس خنک کرده و به مایع تبدیل می کنند.این مایع حاوی اسانس گیاه است که خواص درمانی، آرامبخش و بوی خوبی دارد.در طب سنتی عرقیات را  بر اساس طبعی که دارند به دو دسته عرقیات با طبع گرم و عرقیات با طبع سرد تقسیم بندی می کنند. بخاطر طبایع مختلفی که عرقیات دارند باید در مصرف آنها دقت کنید و متناسب با طبع بدن خود مصرف نمایید.در این مقاله سعی داریم شما را با 20 نوع عرقیات طبع گرم و خشک ،خواص عرقیات طبع گرم ،زمان مصرف عرقیات گرم و فوایدو تاثیرات آنها بر بدن آشنا کنیم.   معرفی 4 عرقیات دارای طبع گرمعرقیات دارای طبع گرم،عرقیاتی هستند که سبب افزایش دمای بدن و تحریک سیستم عصبی شده و در درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند.دیده شده که بیماری هایی مانند:سرما خوردگی،تنگی تنفس، سرفه، بی اشتهایی، افسردگی، یبوست و نفخ را با استفاده از برخی عرقیات گرم و خشک می توان بهبود بخشید.بطور اجمالی می توان 4 نوع از عرقیات دارای طبع گرم را به ترتیب زیر نام برد:1- عرق گلابعرق گلاب یکی از عرقیات با طبع گرم و معتدل است که از گل محمدی با رایحه بسیار مطبوع  بدست می آید.گل محمدی را با نامهای: گل گلاب، رز دمشقی،گل سرخ نیز می شناسند.از آنجا که  گلاب سرشار از ویتامین C،گرانتول،ویتامین E، استاروپنین تانن ، پکتین،سیترنلول، فنیل اتانول فلاوونوئید، آنتوسیانین،ترپن و گلیکوزید می باشد در طب سنتی نیز بسیار کاربرد دارد. فواید عرق گلاب:ازفواید این عرق با طبع گرم و معتدل می توان به درمان هایی همچون: درمان ضد باکتریایی، افزایش سیستم ایمنی بدن،خواص ضد درد،خواص ضد تشنج و ضد التهابی،ضد برونشیت، بهبود بینایی و رفع خستگی چشم،ضد افسردگی، استرس، تنش،سردرد،رفع التهابات و درد لثه و بوی بد دهان،رفع نفخ معده و زخم و ریفلاکس معده،نرم کننده ی مجاری تنفسی و تنظیم دوره قاعدگی و کاهش علائم PMS در دربانوان جز عرقیات گرم کننده رحم،برای از بین بردن تومورها و فیبروم و رفع عفونت های رحم اشاره کرد.عرق گلاب را در کشورهایی همچون: ایران، هند و افغانستان ،ترکیه که خاستگاه گل محمدی است تهیه می کنند.اما ایران با کیفیت ترین و مرغوب ترین عرق گلاب را دارد.اگر در مصرف عرق گلاب زیاده روی کردید خوب است بدانید که می توانید با مصرف مصلحات آن مانند: نبات و شکر،تاثیرش را کاهش دهید.نحوه مصرف:اگر گلاب را بعنوان یکی ازعرقیات گرم برای لاغری استفاده می کنید بهترین زمان مصرف گلاب قبل از صرف غذاست.برای رفع مشکلات پوستی بهتر است قبل از خواب و پس از شست و شوی صورت آن را مانند تونر بصورت موضعی یا همراه با مرطوب کننده ها یا روغن های گیاهی طبیعی مثل نارگیل،روی پوست بمالید.برای رفع ناراحتی های گوارشی و درمان گلودرد بهتر است گلاب را بعنوان دمنوش مصرف کنید.نحوه مصرف دیگر گلاب مصرف بعنوان یک چاشنی در غذاست. 2- عرق آویشنیکی دیگر از عرقیات گرم کننده رحم،عرق آویشن است که بسیار پر طرفدار است.این عرق از گیاه آویشن که از ریشه نعنانیان است تهیه می شود و جز عرقیات با طبع گرم محسوب می شود. طرز تهیه عرق آویشن:برای تهیه عرق با طبع گرم و خشک آویشن ،می بایست از سرشاخه های گلدار این گیاه استفاده کنید و پس از تمیز کردن از گرد و غبار آن را در ظرفی ریخته روی حرارت بگذارید.پس ازبجوش آمدن بخار آب حاصل را سرد کنید.اکنون عرق آویشن شما آماده است و می توانید آن را بعنوا یک نوشیدنی سرد یا گرم میل نمایید. فواید عرق آویشن:این عرق با طبع گرم بدلیل داشتن ماده ای به نام «تیمول» در درمان بیماری آسم و سرفه های خشک، آمفیزم و برونشیت،تنگی نفس،مفیداست.همچنین برای درمان عفونت گوش میانی،نفخ وتهوع،رفع دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی ،درد سیاتیک،کوفتگی عضلات،برطرف کننده بیماری های قارچی پوست ، تقویت کننده بینایی،ضد انگل درمان کننده بی خوابی و تصفیه کننده و بالابرنده فشارخون و رقیق کننده ی خون،ضد ریزش مو محرک قوای رئیسه،ضد انگل است.این عرق بعنوان عرق با طبع گرم جز دسته عرقیات گرم کننده رحم  درتسکین درد عادت ماهانه و رفع ترشحات زنانگی و برطرف کردن عوارضی مانند تغییر خلق و خوی قبل از پریودی شده، قاعده آور است و سبب جلوگیری از خونریزی‌های رحمی می شود.همچنین اشتهاآور، ،ضد صرع و تشنج،رفع تشویش، نقرس و خلط آور بوده  و درمان سوء هاضمه، اسهال و بی اختیاری ادرار در کودکان موثر است.در هنگام گلو درد غرغره کردن عرق آویشن تاثیری به مراتب سریعتر از هرآنتی بیوتیک و پنی سیلینی دارد.در درمان عفونت ریوی  از بین بردن جوش‌های صورت و بدن،بیماری یرقان  و بواسیر و رفع دل مالش، برطرف کننده ی سوء‌هاضمه و انگل‌های روده‌ای ،بعنوان یکی از عرقیات با طبع گرم در رفع سودا و سنگ کلیه مفید است.منع مصرف عرق گرم و خشک آویشن: مصرف عرق آویشن در کودکان زیر 4 سال و زنان باردار اصلا توصیه نمیگردد همچنین از خرید عرقی که رنگی یا کدر است یا ذرات جامد زاید داخل آن وجود دارد پرهیز نمایید چون  این ذرات چوب و اضافات گیاه است که باعث سمی شدن عرق می‌شود.نحوه مصرف:آویشن را می توانید روزی دو تا سه بار بعد از غذا بصورت محلول در آب میل نمایید.اگر می خواهید عرق آویشن را بصورت خالص استفاده کنید می توانیدبه اندازه یک فنجان در روز از آن میل نمایید. 3-عرق دارچیندارچین از از درختی با  برگ های سبز تیره و گل هایی سفید بدست می آید.طرز تهیه عرق دارچین:طرز تهیه عرق دارچین بعنوان عرق با طبع گرم و خشک و یکی از عرقیات گرم کننده رحم در بانوان بدین صورت است که دارچین را همراه آب می جوشانند و بخار حاصل از آن را به روش تقطیر سرد می کنند. عصاره ای که به این روش به دست می آید عرق دارچین است. فواید عرق دارچین:عرق دارچین دارا ی خواص درمانی بی شماری است که بطور اجمالی به برخی ازآنها اشاره می کنیم.این عرق مقوی قلب،برطرف کننده عفونت های گلو،پایین آورنده فشار خون،کاهش چربی و قند خون،مسکن گوش درد،رفع ضعف بدن،داروی سرفه،رفع سردی، رفع ضعف بدن، خوشبو کننده ی شیرینی و غذا، مسکن، ضد میکروب، برای اعصاب، وسواس، جنون، خفقان و استسقا ورفع بدبویی دهان بسیار مفید است.عرق دارچین بسیار لطیف و مدر بوده و مصلح عفونت واخلاط و سموم بدن و جلا دهنده چشم می باشد.منع مصرف عرق دارچین: این عرق بدلیل طبع گرم و خشکی که دارد برای افرادی که دارای طبع بدنی گرم هستند توصیه نمی شود.طریقه مصرف:می توانید محلول این عرق به همراه سرکه را روی لکه ها  و نقطه های ریز و جوش های شیری بمالند.عرق دارچین را می توان تا روزی 4 قاشق به شکل شربت یا ترکیب با چای میل نمایید.ترکیب عرق دارچین با زنجبیل اعجاز انگیز است و یک طعم دهنده عالی با طبع گرم بشمار می رود. 4-عرق گل آلوئه وراحتما نام گیاه آلوئه ورا یا آلوورا را شنیده اید.معنی لغوی این گیاه بمعنی درخشندگی است که در ایران با نام صبر زرد نیز شناخته می شود. در مصر باستان آن را با نام گیاه جاودانگی یا گیاه ملکه می شناختند.عرق آلوئه ورا از دسته عرقیات با طبع گرم و خشک  سرشار از مواد مغذی و خواص درمانی بسیار است.خاستگاه این گیاه کشورهای هند،آفریقا و کشورهای دارای آب و هوای گرم و خشک است.اگربرگ های این گیاه را به همراه آب در دستگاه عرق گیری بریزید عصاره ای بدست می اید که عرق آلوورا نامیده می شود.این عرق سرشار از ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B6 ،B12 ،C ،E  و نیاسین،روی،کروم،مس و فولیک اسید و... می باشد.طرز تهیه عرق آلوئه ورا:برای تهیه عرق آلوئه ورا به مقداری آب و دستگاه عرق گیر خانگی نیازمندید.ابتدا برگ های آلوئه ورا، را درون دستگاه عرق گیر ریخته و آب اضافه کنید سپس حرارت را روشن کرده تا آب بخار شود،بخارات حاصله سرد شده را درون یک شیشه جمع آوری کرده، اکنون شما عرق آلوئه ورای خانگی خالص تهیه کردید.فواید عرق آلوئه ورا:عرق آلوورا بعنوان یک عرق با طبع گرم و خشک در پاکسازی سموم بدن و گردش خون سبب جذب بهتر مواد مغذی توسط سلولها  و در نتیجه قوی تر شدن سیستم دفاعی بدن می شود.از فواید دیگر عرق آلوورا می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش قند خون،کاهش فشار خون،بهبود دیابت،بهبود عملکرد کبد،درمان ریفلاکس معده،جلوگیری از پیری و چروک و خشکی پوست،بهبود کارکرد مفاصل و الیتام کمر درد و رفع تاول های دهانی،رفع التهاب روده و رفع سموم بدن،جلوگیری از کم آبی بدن، رفع زخم های گوارشی درمان تبخال، درمان درد آرتریت وبعنوان عرق گرم کننده رحم سبب به تعادل رسیدن هورمونها شده واز کیست تخمدان جلوگیری و بیماریهای زنانه می کند. افرادی که دچار سرطان هستند و تحت پرتو درمانی قرار می گیرند بعضا دچار حساسیت و سوختگی پوست می شوند استفاده ازعرق آلوئه ورا جهت رفع این التهابات مفید است.این عرق با طبع گرم و خشک با داشتن مواد ضد آنتی اکسیدان در لطافت،روشن شدن وانعطاف پذیری پوست و درمان سریع زخم ها و رفع جوش و لک بسیار موثر است.عرق آلوورا همچنین جز عرقیات طبع گرم برای لاغری با افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن چربی در کاهش وزن موثر است.و با داشتن فیبر گیاهی اشتها را کاهش می دهد.در کنار مصرف آلوئه ورا در نقش یک  عرق گرم و خشک برای لاغری چنانچه ورزش و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد تاثیر آن در لاغری افزوده خواهد شد. این عرق با طبع گرم و خشک همچنین در درمان بیماری های عفونی چشم، تبخال، ترمیم زخم، سوختگی پوست، اگزما و عوارض پوستی مفید است.طریقه مصرف عرق آلوئه ورابرای گرفتن نتیجه بهتر عرق با طبع گرم و خشک آلوئه ورا، را  به اندازه نصف استکان پس از صرف غذا میل کرده یا صبح ها بصورت ناشتا مصرف نمایید.همچنین از عرق آلوئه ورا می توانید بعنوان لوسیون بصورت موضعی روی پوست بمالید.اگر هدف از مصرف عرق آلوورا بعنوان عرق گرم و خشک لاغری می باشد می بایست دوره مصرف آن را برای کاهش وزن یک تا دوهفته ادامه دهید. منع مصرف عرق گرم و خشک آلوئه ورا: معمولا پزشکان مصرف عرق آلووا را در دوران بارداری و کودکان زیر12 سال توصیه نمی کنند.   سوالات متداول1-       آیا عرقیات با طبع گرم برای پسر دار شدن موثر است؟طبق تجربه و متون طب سنتی از آنجا که عرقیات با طبع گرم سبب گرم شدن رحم  در افراد دارای طبع بلغمی می شود،دیده شده که تاثیر چشمگیری در تعیین جنسیت نوزاد پسر دارد.2-       آیا عرقیات گرم کننده رحم در رفع بیماری های زنانگی موثر است؟بله این عرقیات بعلت گرم کردن رحم تاثیز بسزایی در رفع عفونت ها،دردهای قاعدگی و عفونت های رحمی و تغییر خلق و خوی بانوان دردوران قبل از پریودی دارد.3-       آیا عرقیات طبع گرم در لاغری موثر است؟عرقیات با طبع گرم و خشک بدلیل از بین بردن بلغم و سودا در بدن و افزایش متابولیسم بدن سبب کم شدن اشتها و افزایش سوخت و ساز و چربی های اضافی بدن می شوند.4-       عرقیات با طبع گرم و خشک برای چه افرادی مضر است؟این عرقیات برای افرادی با طبع گرم توصیه نمی شود5.0