برای کلاژن سازی پوست چی خوبه

چهار شنبه 4 بهمن 1402 137 بازدید کننده گروه دانستنی ها

پیری یک فرایند طبیعی است که برای همه اتفاق می افتد اما چرا بعضی از افراد که سن بالایی دارند پوستی صاف و بعضی دیگر پوستی چروک دارند؟شاید برای شما هم سوال شده باشد.یکی از دلایل چروک بودن صورت به دلیل کلاژن است.کلاژن یک نوع پروتئین می‌باشد که در ادامه مقاله کامل در مورد آن توضیح خواهیم داد.ولی در پاسخ به سوال شما باید گفت که با کهولت سن کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد،حتی ممکن است متوقف هم بشود در نتیجه کمبود کلاژن موجب چرک صورت می‌شود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا دیر نشده اقدام به تقویت کلاژن سازی بکنید.اما برای کلاژن سازی پوست چی خوبه؟ در پاسخ شما می گویم:برای تقویت کلاژن سازی پوست مصرف غذاهایی حاوی:آهن،روی،پروتئین به ساختار کلاژن سازی پوست کمک می کند مناسب می باشد.در ادامه راه های تقویت کلاژن سازی پوست برای شما شرح می‌دهیم.

 

کلاژن چیست؟

کلاژن در واقع یک پروتئین حیاتی در بدن می‌باشد که در سلول‌ها، بافت‌ها، استخوان‌ها، استخوان‌های غضروفی،پوست و سایر اجزای بدن یافت می‌شود.کلاژن به استخوان‌ها استحکام و شکل می‌بخشد و موجب حرکت روان غضروف‌ها می‌شود؛ همچنین برای پوست هم کلاژن سازی پوست علاوه بر خاصیت ارتجاعی از آن در برابر آسیب محافظت می‌کند.

فرایند کلاژن سازی توسط سلولی به نام فیبروبلاست انجام می‌شود.فیبروبلاست بیشتر در بافت‌های پیوندی وجود دارد.زمانی که با کلاژن سازی مواد تشکیل دهنده کلاژن شکل می‌گیرد ساختار مولکولی پیچیده تر می‌شود و در نتیجه موجب استحکام و انعطاف بیشتری می‌شود.همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با افزایش سن تولید کلاژن کم می‌شود و در نتیجه باعث چروکی پوست و درد در مفاصل می‌شود بهترین راه تقویت .

 

راه‌های تقویت کلاژن سازی پوست

برای تقویت کلاژن سازی راه‌های زیادی وجود دارد که افراد با انجام دادن آن می‌توانند کلاژن سازی پوست را افزایش دهند ما در این قسمت چند مورد که به کلاژن سازی کمک می‌کند را معرفی خواهیم کرد.

ویتامین C

یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن انسان ویتامین C می‌باشد که این ویتامین علاوه بر عملکردهای مختلف بدن در کلاژن سازی پوست تاثیر می‌گذارد.ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.ویتامین C را شما می‌توانید در انواع غذاهایی مانند: پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و کیوی،اسفناج،کاهو،فلفل دلمه‌ای  قرمز  و..... مصرف کنید.

به همه افراد مصرف روزانه ویتامین C به مقدار کافی توصیه می‌شود.شما میتوانید برای تقویت کلاژن سازی از مکمل‌های ویتامین C هم استفاده کنید.این ویتامین چین و چروک صورت را کمتر می‌کند و همچنین باعث روشن تر شدن پوست هم می‌شود.

 

 

تاثیر ویتامین C برای کلاژن سازی پوست

 

کلاژن سازی با آلوئه ورا

طبق تحقیقات انجام شده محققان به 60 نفر از افراد آلوئه‌ورا دادن و از آن‌ها خواستند که ژل آلوئه‌ورا را بر پوست خود بزنند پس از مصرف مداوم در 8 هفته محققان دریافتند که تولید کلاژن در شرکت کنندگان دو برابر شده است؛همچنین چین و چروک افراد کاهش پیدا کرده بود.محققان معتقد هستند که آلوئه‌ورا با تحریک سلول ها موجب کلاژن سازی پوست هم می شوند.

اما از دیگر فواید آلوئه‌ورا علاوه بر تقویت کلاژن سازی در آبرسانی پوست،رفع خطوط زیر چشم،روشن و یکدست شدن پوست،درمان جوش و آفتاب سوختگی هم تاثیر دارد.برای کلاژن سازی شما می‌توانید آلوئه‌ورا را به سه روش مصرف کنید:

  1. روزانه مقداری ژل آلوئه‌ورا را به صورت خود بمالید.
  2. نوشیدن یک لیوان آلوئه‌ورا
  3. استفاده از مکمل های آلوئه‌ورا

 

آنتی اکسیدان ها

یکسری مولکول‌های ناپایداری در بدن وجود دارد که به آن رادیکال آزاد می‌گویند.رادیکال آزاد به سلول‌ها آسیب می‌رسانند همچنین می‌تواند به کلاژن هم آسیب برساند و موجب پیری زودرس شوند.برای جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد با مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌توانید به کلاژن سازی هم کمک کنید.

منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان که شامل: میوه‌ها و سبزیجات تازه،آجیل ،حبوبات،چای سبز و کاکائو می‌باشد؛ که شما با گرفتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد شرایط تقویت کلاژن سازی را فراهم می‌کنید.

 

کلاژن سازی با رتینول

رتینول ،جز ویتامین A محسوب می‌شد و یک ماده ضد پیری می‌باشد که به کلاژن سازی پوست و تقویت کلاژن سازی کمک می‌کند.رتینول در واقع یکی از مهم ترین ماده در کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌باشد که به کلاژن سازی کمک می‌کند.رتینول باعث می‌شود که خطوط نازک پوست شما از بین برود و همچنین پوست شما روشن تر شود.

رتینول را باید به روتین مراقبت های پوستی خود اضافه کنید؛به این صورت که ابتدا یکبار در هفته و بعد به تدریج دو بار در هفته و بیشتر افزایش دهید و مصرف کنید.در نظر داشته باشید در صورتی که پوست حساسی دارید از رتینول با غلظت کمتری استفاده کنید و یا به طور منظم استفاده نکنید.

 

لیزر درمانی

لیزر درمانی گرمایی به پوست منتقل می‌کند که باعث می‌شود کلاژن های آسیب دیده از بین برود و کلاژن سازی جدیدی صورت گیرد.زمانی که شما برای کلاژن سازی پوست از لیزر درمانی استفاده می‌کنید ممکن است پوست یک مدت کوتاهی پوسته پوسته ویا قرمز شود؛جای نگرانی نیست این مورد بعد از گذشت دوره نقاهت لیزر درمانی کاملا برطرف می‌شود.

لیزر درمانی یک روش موثر برای تقویت کلاژن سازی است اما مهم است که این کار زیر نظر یک متخصص پوست خوب انجام شود.درضمن اثرات لیزر درمانی به نوع دستگاه و پوست شما بستگی دارد همچنین شاید نیاز به تکرار جلسات لیزر دیگر باشد تا نتیجه بهتری بگیرید قبل از انجام با یک متخصص پوست حتما مشورت کنید.

 

 

 تاثیر لیزر درمانی در کلاژن سازی

 

محافظت در برابر آفتاب

برای حفظ سلامتی پوستتان شما باید از آن در برابر آفتاب محافظت کنید و جلوی پیری زودرس،چین و چروک صورتتان را بگیرید.استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از راه‌هایی است که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.اشعه ماورا بنفش سلامتی پوست شما را به خطر می‌اندازد به همین دلیل بهتر است زمان طلوع و غروب از بیرون رفتن خودداری کنید.

استفاده از کلاه و عینک آفتابی هم از موارد دیگر برای محافظت از پوست در برابر آفتاب است.اگر شما پوست خود را تمیز نگه دارید علاوه بر اینکه گرد و غبار موجب آسیب رسانی به پوست شما نمی‌شود بلکه به کلاژن سازی هم کمک می‌کند.شستن صورت دو مرتبه در روز با پاک کننده‌های ملایم باعث می‌شود که این عوامل پاک شود.

 

کلاژن سازی پوست در خانه

حتما شما هم در اطرافتان افراد مسنی دارید که پوست خوب و شادی دارند که اگر از آن‌ها بپرسید که چگونه باتوجه به سن بالا پوست شفاف و خوبی دارند ممکن است به شما راهکارهای طبیعی و خانگی را پیشنهاد بدهند.ما در قسمت پایین برای تقویت کلاژن سازی درست کردن چند ماسک خانگی را آموزش می‌دهیم.

 

ماسک گوجه فرنگی و زردچوبه

گوجه فرنگی و زرد چوبه هردو به کلاژن سازی پوست کمک می کنند که علاوه برای این مزیت خاصیت ضد التهابی هم دارند که باعث حفظ سلامتی پوست می شود.اما برای تهیه ماسک گوجه فرنگی در مرحله اول باید یک گوجه بردارید پوست آن را به خوبی بشویید و بعد آن را خرد یا آسیاب کنید طوری که پوره گوجه بدست آید.

سپس زردچوبه را به گوجه فرنگی اضافه کنید و همه را به خوبی با هم مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید.این ماسک رابه صورت خود بزنید فقط مواظب باشید نزدیک چشمتان نزنید.به مدت 20دقیقه بگذارید ماسک روی پوستتان بماند بعد آنااآاااhhdfgdsصورتتان را با آب ملایم بشویید.

 

ماسک ماست و عسل

ماسک ماست و عسل هم برای آبرسانی پوست شما و هم برای کلاژن سازی مناسب است و جلوی پیری زودرس را می‌گیرد.برای ساخت این ماسک ابتدا ماست را در ظریفی بریزید؛ بعد عسل خام را به آن اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا ماسک به صورت یکنواخت شود.

برای استفاده از این ماسک ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید تا از هرگونه آلودگی و چربی پاک شود.بعد یک لایه نازک از ماسک ماست و عسل را که درست کرده‌اید به صورت خود بزنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند.بعد از شست و شوی صورت بهتر از یک کرم مرطوب کننده و یا تونر استفاده کنید.

 

 

تاثیر ماسک ماست و عسل بر کلاژن سازی پوست

 

ماسک تخم مرغ و لیمو

ماسک تخم مرغ و لیمو که یک راه موثر ،طبیعی برای تقویت کلاژن سازی می باشد.لیمو به تنهایی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.تخم مرغ هم جلوی شل شدن صورت را می گیرد و باعث لیفت آن می شود.اگر شما پوست خشک و حساسی دارین بهتر از مقدار کمی لیمو به آن اضافه کنید.

برای تهیه این ماسک ابتدا تخم مرغ را بشکنید و بعد زرده و سفیده آن را جدا کنید سپس سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند و بعد یک اسلایس لیمو به آن اضافه کنید؛دوباره هم بزنید.ماسک شما آماده هست به مدت 30 دقیقه این ماسک را روی صورتتان بگذارید.

 

ماسک عسل و شکر

ماسک شکر و عسل هم مانند دیگر ماسک های بالا برای کلاژن سازی پوست مناسب است که در کنار این مزایا لایه برداری و شفاف سازی پوست هم باید به آن اضافه کرد.مواد لازم برای تهیه ماسک عسل و شکر یک قاشق غذاخوری عسل، نصف قاشق شکر  و در صورت تمایل مقداری روغن زیتون بردارید.یک کاسه کوچک بردارید و عسل را در آن بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در مرحله بعد چند قطره روغن زیتون هم به آن اضافه کنید و دوباره چند ثاینه هم بزنید.ماسک را به شکل حرکت دایره‌ای روی صورت ماساژ دهید تا شکر به عنوان اسکراب عمل کند.حدود 20 دقیقه اجازه دهید ماسک روی صورت شما بماند،سعی کنید از  این ماسک یک یا دوبار در هفته استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

کلاژن یک پروتیئن حیاتی در بدن است که در تمامی قسمت های بدن سلول‌ها،استخوان‌ها،غضروف‌ها و به ویژه پوست شما یافت می‌شود که افزایش و تولید کلاژن هم از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند و هم جلوی پیری زودرس را می‌گیرد.برای تقویت کلاژن سازی شما می‌توانید ویتامین C، آلوئه‌ورا،مواد حاوی آنتی اکسیدان و رتینول که جزء ویتامین A هست مصرف کنید.

لیزر درمانی یکی از راه هایی است که امروزه برای کلاژن سازی پوست از آن استفاده می‌کنند که شما برای انجام این عمل باید به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که محافظت از پوست در برابر آفتاب هم یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید.

درست کردن ماسک هایی در خانه مانند ماسک گوجه فرنگی و زردچوبه،ماست و عسل،تخم مرغ و لیمو،عسل و شکر علاوه بر کم هزینه بودن به کلاژن سازی و همچنین روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.


دیدگاه شما

   دیدگاه شما
نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

برای کلاژن سازی پوست چی خوبهسلامت کالا1/24/2024پیری یک فرایند طبیعی است که برای همه اتفاق می افتد اما چرا بعضی از افراد که سن بالایی دارند پوستی صا... پیری یک فرایند طبیعی است که برای همه اتفاق می افتد اما چرا بعضی از افراد که سن بالایی دارند پوستی صاف و بعضی دیگر پوستی چروک دارند؟شاید برای شما هم سوال شده باشد.یکی از دلایل چروک بودن صورت به دلیل کلاژن است.کلاژن یک نوع پروتئین می‌باشد که در ادامه مقاله کامل در مورد آن توضیح خواهیم داد.ولی در پاسخ به سوال شما باید گفت که با کهولت سن کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد،حتی ممکن است متوقف هم بشود در نتیجه کمبود کلاژن موجب چرک صورت می‌شود.ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا دیر نشده اقدام به تقویت کلاژن سازی بکنید.اما برای کلاژن سازی پوست چی خوبه؟ در پاسخ شما می گویم:برای تقویت کلاژن سازی پوست مصرف غذاهایی حاوی:آهن،روی،پروتئین به ساختار کلاژن سازی پوست کمک می کند مناسب می باشد.در ادامه راه های تقویت کلاژن سازی پوست برای شما شرح می‌دهیم. کلاژن چیست؟کلاژن در واقع یک پروتئین حیاتی در بدن می‌باشد که در سلول‌ها، بافت‌ها، استخوان‌ها، استخوان‌های غضروفی،پوست و سایر اجزای بدن یافت می‌شود.کلاژن به استخوان‌ها استحکام و شکل می‌بخشد و موجب حرکت روان غضروف‌ها می‌شود؛ همچنین برای پوست هم کلاژن سازی پوست علاوه بر خاصیت ارتجاعی از آن در برابر آسیب محافظت می‌کند.فرایند کلاژن سازی توسط سلولی به نام فیبروبلاست انجام می‌شود.فیبروبلاست بیشتر در بافت‌های پیوندی وجود دارد.زمانی که با کلاژن سازی مواد تشکیل دهنده کلاژن شکل می‌گیرد ساختار مولکولی پیچیده تر می‌شود و در نتیجه موجب استحکام و انعطاف بیشتری می‌شود.همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با افزایش سن تولید کلاژن کم می‌شود و در نتیجه باعث چروکی پوست و درد در مفاصل می‌شود بهترین راه تقویت . راه‌های تقویت کلاژن سازی پوستبرای تقویت کلاژن سازی راه‌های زیادی وجود دارد که افراد با انجام دادن آن می‌توانند کلاژن سازی پوست را افزایش دهند ما در این قسمت چند مورد که به کلاژن سازی کمک می‌کند را معرفی خواهیم کرد.ویتامین Cیکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن انسان ویتامین C می‌باشد که این ویتامین علاوه بر عملکردهای مختلف بدن در کلاژن سازی پوست تاثیر می‌گذارد.ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.ویتامین C را شما می‌توانید در انواع غذاهایی مانند: پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و کیوی،اسفناج،کاهو،فلفل دلمه‌ای  قرمز  و..... مصرف کنید.به همه افراد مصرف روزانه ویتامین C به مقدار کافی توصیه می‌شود.شما میتوانید برای تقویت کلاژن سازی از مکمل‌های ویتامین C هم استفاده کنید.این ویتامین چین و چروک صورت را کمتر می‌کند و همچنین باعث روشن تر شدن پوست هم می‌شود.   کلاژن سازی با آلوئه وراطبق تحقیقات انجام شده محققان به 60 نفر از افراد آلوئه‌ورا دادن و از آن‌ها خواستند که ژل آلوئه‌ورا را بر پوست خود بزنند پس از مصرف مداوم در 8 هفته محققان دریافتند که تولید کلاژن در شرکت کنندگان دو برابر شده است؛همچنین چین و چروک افراد کاهش پیدا کرده بود.محققان معتقد هستند که آلوئه‌ورا با تحریک سلول ها موجب کلاژن سازی پوست هم می شوند.اما از دیگر فواید آلوئه‌ورا علاوه بر تقویت کلاژن سازی در آبرسانی پوست،رفع خطوط زیر چشم،روشن و یکدست شدن پوست،درمان جوش و آفتاب سوختگی هم تاثیر دارد.برای کلاژن سازی شما می‌توانید آلوئه‌ورا را به سه روش مصرف کنید:روزانه مقداری ژل آلوئه‌ورا را به صورت خود بمالید.نوشیدن یک لیوان آلوئه‌ورااستفاده از مکمل های آلوئه‌ورا آنتی اکسیدان هایکسری مولکول‌های ناپایداری در بدن وجود دارد که به آن رادیکال آزاد می‌گویند.رادیکال آزاد به سلول‌ها آسیب می‌رسانند همچنین می‌تواند به کلاژن هم آسیب برساند و موجب پیری زودرس شوند.برای جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد با مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌توانید به کلاژن سازی هم کمک کنید.منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان که شامل: میوه‌ها و سبزیجات تازه،آجیل ،حبوبات،چای سبز و کاکائو می‌باشد؛ که شما با گرفتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد شرایط تقویت کلاژن سازی را فراهم می‌کنید. کلاژن سازی با رتینولرتینول ،جز ویتامین A محسوب می‌شد و یک ماده ضد پیری می‌باشد که به کلاژن سازی پوست و تقویت کلاژن سازی کمک می‌کند.رتینول در واقع یکی از مهم ترین ماده در کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌باشد که به کلاژن سازی کمک می‌کند.رتینول باعث می‌شود که خطوط نازک پوست شما از بین برود و همچنین پوست شما روشن تر شود.رتینول را باید به روتین مراقبت های پوستی خود اضافه کنید؛به این صورت که ابتدا یکبار در هفته و بعد به تدریج دو بار در هفته و بیشتر افزایش دهید و مصرف کنید.در نظر داشته باشید در صورتی که پوست حساسی دارید از رتینول با غلظت کمتری استفاده کنید و یا به طور منظم استفاده نکنید. لیزر درمانیلیزر درمانی گرمایی به پوست منتقل می‌کند که باعث می‌شود کلاژن های آسیب دیده از بین برود و کلاژن سازی جدیدی صورت گیرد.زمانی که شما برای کلاژن سازی پوست از لیزر درمانی استفاده می‌کنید ممکن است پوست یک مدت کوتاهی پوسته پوسته ویا قرمز شود؛جای نگرانی نیست این مورد بعد از گذشت دوره نقاهت لیزر درمانی کاملا برطرف می‌شود.لیزر درمانی یک روش موثر برای تقویت کلاژن سازی است اما مهم است که این کار زیر نظر یک متخصص پوست خوب انجام شود.درضمن اثرات لیزر درمانی به نوع دستگاه و پوست شما بستگی دارد همچنین شاید نیاز به تکرار جلسات لیزر دیگر باشد تا نتیجه بهتری بگیرید قبل از انجام با یک متخصص پوست حتما مشورت کنید.   محافظت در برابر آفتاببرای حفظ سلامتی پوستتان شما باید از آن در برابر آفتاب محافظت کنید و جلوی پیری زودرس،چین و چروک صورتتان را بگیرید.استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از راه‌هایی است که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.اشعه ماورا بنفش سلامتی پوست شما را به خطر می‌اندازد به همین دلیل بهتر است زمان طلوع و غروب از بیرون رفتن خودداری کنید.استفاده از کلاه و عینک آفتابی هم از موارد دیگر برای محافظت از پوست در برابر آفتاب است.اگر شما پوست خود را تمیز نگه دارید علاوه بر اینکه گرد و غبار موجب آسیب رسانی به پوست شما نمی‌شود بلکه به کلاژن سازی هم کمک می‌کند.شستن صورت دو مرتبه در روز با پاک کننده‌های ملایم باعث می‌شود که این عوامل پاک شود. کلاژن سازی پوست در خانهحتما شما هم در اطرافتان افراد مسنی دارید که پوست خوب و شادی دارند که اگر از آن‌ها بپرسید که چگونه باتوجه به سن بالا پوست شفاف و خوبی دارند ممکن است به شما راهکارهای طبیعی و خانگی را پیشنهاد بدهند.ما در قسمت پایین برای تقویت کلاژن سازی درست کردن چند ماسک خانگی را آموزش می‌دهیم. ماسک گوجه فرنگی و زردچوبهگوجه فرنگی و زرد چوبه هردو به کلاژن سازی پوست کمک می کنند که علاوه برای این مزیت خاصیت ضد التهابی هم دارند که باعث حفظ سلامتی پوست می شود.اما برای تهیه ماسک گوجه فرنگی در مرحله اول باید یک گوجه بردارید پوست آن را به خوبی بشویید و بعد آن را خرد یا آسیاب کنید طوری که پوره گوجه بدست آید.سپس زردچوبه را به گوجه فرنگی اضافه کنید و همه را به خوبی با هم مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید.این ماسک رابه صورت خود بزنید فقط مواظب باشید نزدیک چشمتان نزنید.به مدت 20دقیقه بگذارید ماسک روی پوستتان بماند بعد آنااآاااhhdfgdsصورتتان را با آب ملایم بشویید. ماسک ماست و عسلماسک ماست و عسل هم برای آبرسانی پوست شما و هم برای کلاژن سازی مناسب است و جلوی پیری زودرس را می‌گیرد.برای ساخت این ماسک ابتدا ماست را در ظریفی بریزید؛ بعد عسل خام را به آن اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا ماسک به صورت یکنواخت شود.برای استفاده از این ماسک ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید تا از هرگونه آلودگی و چربی پاک شود.بعد یک لایه نازک از ماسک ماست و عسل را که درست کرده‌اید به صورت خود بزنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند.بعد از شست و شوی صورت بهتر از یک کرم مرطوب کننده و یا تونر استفاده کنید.   ماسک تخم مرغ و لیموماسک تخم مرغ و لیمو که یک راه موثر ،طبیعی برای تقویت کلاژن سازی می باشد.لیمو به تنهایی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.تخم مرغ هم جلوی شل شدن صورت را می گیرد و باعث لیفت آن می شود.اگر شما پوست خشک و حساسی دارین بهتر از مقدار کمی لیمو به آن اضافه کنید.برای تهیه این ماسک ابتدا تخم مرغ را بشکنید و بعد زرده و سفیده آن را جدا کنید سپس سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند و بعد یک اسلایس لیمو به آن اضافه کنید؛دوباره هم بزنید.ماسک شما آماده هست به مدت 30 دقیقه این ماسک را روی صورتتان بگذارید. ماسک عسل و شکرماسک شکر و عسل هم مانند دیگر ماسک های بالا برای کلاژن سازی پوست مناسب است که در کنار این مزایا لایه برداری و شفاف سازی پوست هم باید به آن اضافه کرد.مواد لازم برای تهیه ماسک عسل و شکر یک قاشق غذاخوری عسل، نصف قاشق شکر  و در صورت تمایل مقداری روغن زیتون بردارید.یک کاسه کوچک بردارید و عسل را در آن بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.در مرحله بعد چند قطره روغن زیتون هم به آن اضافه کنید و دوباره چند ثاینه هم بزنید.ماسک را به شکل حرکت دایره‌ای روی صورت ماساژ دهید تا شکر به عنوان اسکراب عمل کند.حدود 20 دقیقه اجازه دهید ماسک روی صورت شما بماند،سعی کنید از  این ماسک یک یا دوبار در هفته استفاده کنید. نتیجه گیریکلاژن یک پروتیئن حیاتی در بدن است که در تمامی قسمت های بدن سلول‌ها،استخوان‌ها،غضروف‌ها و به ویژه پوست شما یافت می‌شود که افزایش و تولید کلاژن هم از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند و هم جلوی پیری زودرس را می‌گیرد.برای تقویت کلاژن سازی شما می‌توانید ویتامین C، آلوئه‌ورا،مواد حاوی آنتی اکسیدان و رتینول که جزء ویتامین A هست مصرف کنید.لیزر درمانی یکی از راه هایی است که امروزه برای کلاژن سازی پوست از آن استفاده می‌کنند که شما برای انجام این عمل باید به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که محافظت از پوست در برابر آفتاب هم یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید.درست کردن ماسک هایی در خانه مانند ماسک گوجه فرنگی و زردچوبه،ماست و عسل،تخم مرغ و لیمو،عسل و شکر علاوه بر کم هزینه بودن به کلاژن سازی و همچنین روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.5.0