تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه چیست؟

چهار شنبه 27 دی 1402 353 بازدید کننده گروه دانستنی ها

آیا برای شما هم این سوال در ذهنتان ایجاد شده که تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه چیست؟ آیا ترجیح می‌دهید در لحظات مهم انتخاب کنید که می‌خواهید میوه‌ای تازه و چاشنی یا حاصل یک فرآیند غنی سازی و غنی کننده را در دست بگیرید؟

در این مقاله، به تفاوت کنسانتره و آبمیوه خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید تا در یک سفر جذاب سلامتی، عمیق‌تر به دنیای خوشمزه میوه‌ها برویم و تصمیمی با اطلاعات بهتر برای خود بگیریم.تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه در اسانس، رنگ، غلظت و ماندگاری آن است. کنسانتره از بهترین میوه های چیده شده فصل بدست می آید.

 

 

تفاوت کنسانتره میوه و آبمیوه

 

کنسانتره چیست و چگونه تولید می شود؟

اگر شما نیز به دنبال تحقیق در مورد تفاوت کنساتره و آب میوه هستید باید ابتدا با مفاهیم زیر آشنا شوید.

کنسانتره چیست؟ فوایدو مزایای کنسانتره چیست؟کنسانتره بهتر است یا آبمیوه؟طرز تهیه کنسانتره میوه چگونه است؟برای یافتن پاسخ این سوالات درادامه مقاله با ما همراه باشید،آنگاه می توانید انتخاب بهتری بین کنسانتره و آبمیوه  انجام دهید.

کنسانتره چیست؟

کنسانتره در واقع آب میوه ی غلیظ  فرآوری شده با تنها یک درصد آب است.کنسانتره ها سرشار از موادمعدنی، ویتامین ها ،ترکیبات گیاهی مانند: فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین‌ها هستند. گاهی نیز (برای طعم دهی و رنگ بهتر)حاوی مقداری اسانس و طعم دهنده می باشند.

 

روش تهیه کنسانتره چگونه است؟

برای تولید کنسانتره،میوه های مرغوب را جداسازی می کنند و پس از شست و شو و خرد کردن آب موجود در آن را تا حد امکان استخراج می کنند.این کار معمولا روی رنگ و طعم آن تاثیر کاهنده دارد.بنابراین گاهی برای شیرین تر شدن کنسانتره به آن شربت ذرت،سدیم و یا اسانس و رنگ های مصنوعی نیز برای رایحه و جلوه بهتر می افزایند.سپس آن را فیلتر و هوازدایی و تغلیظ می کنند.فرآیند غلیظ کردن کنسانتره به سه روش: حرارتی،انجماد، و اسمز معکوس قابل انجام است.بعد از تغلیظ،فرآیند پخت و بسته بندی انجام می شود.

 

فواید کنسانتره چیست؟

فوایدکنسانتره را می توان بطور خلاصه در چند مورد عنوان کرد:

  • کنسانتره شامل ترکیبات گیاهی مفید و انواع ویتامین هایی است که در حفظ سلامتی پوست و کاهش روند پیری تاثیر بسزایی دارند.
  • ماندگاری طولانی مدت و دیر فاسد شدن حتی تا2 سال بدلیل از بین رفتن باکتری ها در فرایند پخت
  • تاثیر روی سلامتی قلب و کاهش التهابات بدن
  • برای افرادی که براحتی به سبزی و میوه تازه دسترسی ندارند مصرف کنسانتره گزینه مناسبی است.
  • از دیگر فوایدکنسانتره،حمل و نقل آسان و به صرفه است.چون هزینه های حمل کنسانتره بعلت کم حجم و سبک بودن پایین تر از میوه است. ،خصوصا در بحث صادرات، هزینه های حمل کنسانتره نسبت به میوه مقرون به صرفه تر و راحتتر می باشد.
  • مصرف کنسانتره ها خیلی آسان است و کافی است تا یک حلال مانند آب یا اسانسی مانند شکر را به آن بیفزایید تا تبذیل به یک نوشیدنی قابل مصرف گردد.

 

کنسانتره را از چه میوه هایی تهیه می کنند؟

کنسانتره شفاف را معمولا از میوه هایی مانند سیب، انگور،گیلاس،آلبالو و انار تهیه می کنند.همچنین از به و گلابی نیز می توان برای تهیه کنسانتره کدر استفاده کرد.اما اگر بطور اجمالی بخواهیم کنسانتره های پرطرفدار بازار را به شما معرفی کنیم می توان ازکنسانتره پرتقال،لیمو،سیب،آلبالو،تمشک،زرشک،آناناس،لیمو،انار، توت فرنگی و انبه نام برد.

 

آب میوه چیست و چگونه تولید می شود؟

آب میوه (Juice)‏ مایعی است که از فشردن میوه و سبزیجات طبیعی و یا خیساندن آنها بدون استفاده از حرارت و یا حلال تهیه می‌شود.امروزه اغلب آب میوه های عرضه شده در بازار از کنسانتره میوه تهیه می شوند. بهمین دلیل اکثرا کارخانه هایی آبمیوه سازی و کنسانتره سازی در کنار هم احداث می شوند تا درهر فصلی آبمیوه مربوط به همان فصل عرضه شود و در زمانی که فصل میوه نیست با استفاده از کنسانتره آب میوه مورد نظر را بصورت غلیظ یا منجمد تهیه می کنند.

 

روش تهیه آب میوه

برای تهیه آب میوه ابتدا میوه های خریداری شده از نظر کیفیت و رسیده و سالم بودن چک می شوند.پس از کنترل کیفیت به دو روش مرطوب و خشک اقدام به تخلیه میوه ها می کنند.در روش مرطوب(هیدرو تخلیه) که یکی از روش های حمل میوه به سیلوها است،مواد اولیه را با بالا بردن قسمت جلوی سکو و تخلیه میوه ها درون قیف از ماشین های حمل بار تخلیه می کنند.سپس بوسیله دستگاهی به نام کابین اپراتور ناخالص هایی مانند:سنگ و شن و برگ و شاخه را جدا کرده و میوه ها توسط نقاله مورب از قیف گرفته شده و وارد اتاق های ذخیره سازی می گردند.میوه ها را درون قالب های کوچک نگهداری کرده و سریعا جهت پردازش و شست و شو به آسانسورهای عمودی انتقال می دهند.اکنون میوه هایی که در واحد بازرسی و کنترل کیفیت تایید شدند برای خمیرگیری و آسیاب شدن ارسال می شوند.در حین آسیاب کردن پالپ بوسیله پمپ غشایی،آماده سازی آنزیمی اضافه می شود تا به فرآیند فشرده شدن کمک نماید.خمیر بدست آمده به به لولهB&P هدایت شده تا در دمای معینی گرم شود و سپس محصول بدست آمده به مخازن پالپ پمپ هدایت می شوند تا برای تولید آب میوه استفاده شوند.اگر مرحله فشردن به درستی و کامل انجام شود حداکثر میزان آب میوه از مواد اولیه تهیه می شود .آب میوه تولید شده سپس برای پاستوریزه شدن و بازیابی عطر به سمت ایستگاه تبخیر فرستاده می شود تا در دمای 95الی 105 درجه سانتی گراد پاستوریزه گردد.بیشتر عطر میوه ها در مرحله پاستوریزه کردن تبخیر می شود.به همین دلیل در کارخانه ها برای طعم دهی بهتر آبمیوه از افزودنی‌هایی مثل: کنسانتره،اسید سیتریک،اسیدآسکوربیک،طعم دهنده مصنوعی،رنگ های طبیعی،ویتامینc ،آنتی اکسیدان،پایدارکننده ها،پکتین مربا و... استفاده می کنند.

 

فرمول تهیه آبمیوه از کنسانتره

دانستیم که برخی اوقات آب میوه از کنسانتره تهیه می شود.با استفاده از فرمول زیرمی توانید درصد ترکیب کنسانتره بکار رفته در آبمیوه را پیدا کنید:

در این فرمول C نشاندهنده ی کنسانتره مورد مصرف در آبمیوه است.

F : بیانگر مقدار آبمیوه محتوی پاکت (درصد میوه قید شده روی پاکت است) است.

BrixC  : بریکس کنسانتره می باشد.

 

مقایسه کنسانتره میوه و آب میوه

با دانستن تفاوت کنسانتره با آبمیوه مقایسه این دو براحتی امکان پذیر است.

می دانیم که در جریان تولید کنسانتره اسانس و رنگ آن نسبت به میوه طبیعی کمی از دست می رود در عوض مدت نگهداری طولانی تری نسبت به میوه داردو همین امر سبب میشود که در همه فصول بتوانید به نوعی به میوه های مرغوب چیده شده دسترسی داشته باشید.

آب میوه همانطور که گفته شد ترکیب آب و افشره میوه است که از آبگیری میوه های طبیعی بدست می آید بنابراین نمی توان آن را برای طولانی مدت نگهداری کرد.

در مقایسه کنسانتره و آبمیوه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بگوییم کنسانتره را می توان به آب میوه تبدیل کرد اما ازآب میوه نمی توانید کنسانتره بدست آورید!

بعلاوه خوب است بدانید چون در فصل های مختلف نمی توان به میوه های تازه دسترسی داشت،کارخانه ها برای تولید آبمیوه از کنسانتره استفاده می کنند.اما روی بسته بندی آنها این موضوع نوشته نمی شود!برای تولید آب میوه از 5 درصد کنسانتره و 95 درصدآب استفاده می شود.

بعلاوه درست است که مقداری از خواص میوه در فرآیند پخت و تغلیظ برای تهیه کنسانتره از بین می رود اما این بدین معنا نیست که برخلاف باور عموم کنسانتره ها نسبت به آبمیوه کامل نبوده و بخاطر داشتن ترکیبات مصنوعی،شکر و یا اسانس بدون خواص ویا حتی مضر هستند! این بدبینی نسبت به کنسانتره و آب میوه های صنعتی واقعیت ندارد.

 

 

کنسانتره میوه و آبمیوه

 

نتیجه گیری

در مقایسه کنسانتره و آب میوه  تقریبا تفاوت چندانی از لحاظ کیفیت و مواد مغذی بین این دو نیست و به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد اما از لحاظ حمل و نقل و نگهداری برای تولید کننده و صادر کننده کنسانتره ها مقرون به صرفه تر هستند.

 

سوالات متداول

در مقایسه کنسانتره و آبمیوه مصرف کدامیک توصیه می شود؟

میتوان گفت واقعا تفاوت چندانی باهم ندارند!بعضی افراد بدلیل حفظ ویتامین ها ی طبیعی،مصرف آب میوه را ترجیح میدهند اما برخی دیگر مصرف کنسانتره را با توجه به مواد معدنی و ویتامین های اضافه شده و غلظت بالا ،بهتر و مقرون به صرفه تر می دانند.

 

آیا آبمیوه کنسانتره به اندازه آبمیوه تازه سالم است؟ 

بله اکثر آبمیوه ها از کنسانتره تهیه می شوند.

 

آیا می توان آب میوه را به کنسانتره تبدیل کرد؟

خیر کنسانتره ها از میوه های چیده شده مرغوب تهیه می کنند.

 

آیا از سبزیجات نیز می توان کنسانتره تهیه کرد؟

بله بطور کلی از هر میوه یا سبزیجاتی که از درخت و یا بوته چیده شده باشند و دارای درصد بالایی آب باشند میتوان بدون تغییر در ترکیبات آنها کنسانتره تهیه کرد.

 

آیا میتوان میوه را به کنسانتره تبدیل کرد؟ 

بله اصولا تمام کنسانتره ها از میوه و سبزیجات تازه بدست می آیند.

 

آیا کنسانتره میوه همان آب میوه است؟ 

خیر کنسانتره میوه در واقع میوه فشرده شده است که درصد بالایی از آب آن گرفته شده و به کنسانتره کم حجم با ماندگاری بالا تبدیل شده است.


دیدگاه شما

   دیدگاه شما
نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه چیست؟سلامت کالا1/17/2024آیا برای شما هم این سوال در ذهنتان ایجاد شده که تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه چیست؟ آیا ترجیح می&zwn... آیا برای شما هم این سوال در ذهنتان ایجاد شده که تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه چیست؟ آیا ترجیح می‌دهید در لحظات مهم انتخاب کنید که می‌خواهید میوه‌ای تازه و چاشنی یا حاصل یک فرآیند غنی سازی و غنی کننده را در دست بگیرید؟در این مقاله، به تفاوت کنسانتره و آبمیوه خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید تا در یک سفر جذاب سلامتی، عمیق‌تر به دنیای خوشمزه میوه‌ها برویم و تصمیمی با اطلاعات بهتر برای خود بگیریم.تفاوت کنسانتره میوه با آبمیوه در اسانس، رنگ، غلظت و ماندگاری آن است. کنسانتره از بهترین میوه های چیده شده فصل بدست می آید.   کنسانتره چیست و چگونه تولید می شود؟اگر شما نیز به دنبال تحقیق در مورد تفاوت کنساتره و آب میوه هستید باید ابتدا با مفاهیم زیر آشنا شوید.کنسانتره چیست؟ فوایدو مزایای کنسانتره چیست؟کنسانتره بهتر است یا آبمیوه؟طرز تهیه کنسانتره میوه چگونه است؟برای یافتن پاسخ این سوالات درادامه مقاله با ما همراه باشید،آنگاه می توانید انتخاب بهتری بین کنسانتره و آبمیوه  انجام دهید.کنسانتره چیست؟کنسانتره در واقع آب میوه ی غلیظ  فرآوری شده با تنها یک درصد آب است.کنسانتره ها سرشار از موادمعدنی، ویتامین ها ،ترکیبات گیاهی مانند: فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین‌ها هستند. گاهی نیز (برای طعم دهی و رنگ بهتر)حاوی مقداری اسانس و طعم دهنده می باشند. روش تهیه کنسانتره چگونه است؟برای تولید کنسانتره،میوه های مرغوب را جداسازی می کنند و پس از شست و شو و خرد کردن آب موجود در آن را تا حد امکان استخراج می کنند.این کار معمولا روی رنگ و طعم آن تاثیر کاهنده دارد.بنابراین گاهی برای شیرین تر شدن کنسانتره به آن شربت ذرت،سدیم و یا اسانس و رنگ های مصنوعی نیز برای رایحه و جلوه بهتر می افزایند.سپس آن را فیلتر و هوازدایی و تغلیظ می کنند.فرآیند غلیظ کردن کنسانتره به سه روش: حرارتی،انجماد، و اسمز معکوس قابل انجام است.بعد از تغلیظ،فرآیند پخت و بسته بندی انجام می شود. فواید کنسانتره چیست؟فوایدکنسانتره را می توان بطور خلاصه در چند مورد عنوان کرد:کنسانتره شامل ترکیبات گیاهی مفید و انواع ویتامین هایی است که در حفظ سلامتی پوست و کاهش روند پیری تاثیر بسزایی دارند.ماندگاری طولانی مدت و دیر فاسد شدن حتی تا2 سال بدلیل از بین رفتن باکتری ها در فرایند پختتاثیر روی سلامتی قلب و کاهش التهابات بدنبرای افرادی که براحتی به سبزی و میوه تازه دسترسی ندارند مصرف کنسانتره گزینه مناسبی است.از دیگر فوایدکنسانتره،حمل و نقل آسان و به صرفه است.چون هزینه های حمل کنسانتره بعلت کم حجم و سبک بودن پایین تر از میوه است. ،خصوصا در بحث صادرات، هزینه های حمل کنسانتره نسبت به میوه مقرون به صرفه تر و راحتتر می باشد.مصرف کنسانتره ها خیلی آسان است و کافی است تا یک حلال مانند آب یا اسانسی مانند شکر را به آن بیفزایید تا تبذیل به یک نوشیدنی قابل مصرف گردد. کنسانتره را از چه میوه هایی تهیه می کنند؟کنسانتره شفاف را معمولا از میوه هایی مانند سیب، انگور،گیلاس،آلبالو و انار تهیه می کنند.همچنین از به و گلابی نیز می توان برای تهیه کنسانتره کدر استفاده کرد.اما اگر بطور اجمالی بخواهیم کنسانتره های پرطرفدار بازار را به شما معرفی کنیم می توان ازکنسانتره پرتقال،لیمو،سیب،آلبالو،تمشک،زرشک،آناناس،لیمو،انار، توت فرنگی و انبه نام برد. آب میوه چیست و چگونه تولید می شود؟آب میوه (Juice)‏ مایعی است که از فشردن میوه و سبزیجات طبیعی و یا خیساندن آنها بدون استفاده از حرارت و یا حلال تهیه می‌شود.امروزه اغلب آب میوه های عرضه شده در بازار از کنسانتره میوه تهیه می شوند. بهمین دلیل اکثرا کارخانه هایی آبمیوه سازی و کنسانتره سازی در کنار هم احداث می شوند تا درهر فصلی آبمیوه مربوط به همان فصل عرضه شود و در زمانی که فصل میوه نیست با استفاده از کنسانتره آب میوه مورد نظر را بصورت غلیظ یا منجمد تهیه می کنند. روش تهیه آب میوهبرای تهیه آب میوه ابتدا میوه های خریداری شده از نظر کیفیت و رسیده و سالم بودن چک می شوند.پس از کنترل کیفیت به دو روش مرطوب و خشک اقدام به تخلیه میوه ها می کنند.در روش مرطوب(هیدرو تخلیه) که یکی از روش های حمل میوه به سیلوها است،مواد اولیه را با بالا بردن قسمت جلوی سکو و تخلیه میوه ها درون قیف از ماشین های حمل بار تخلیه می کنند.سپس بوسیله دستگاهی به نام کابین اپراتور ناخالص هایی مانند:سنگ و شن و برگ و شاخه را جدا کرده و میوه ها توسط نقاله مورب از قیف گرفته شده و وارد اتاق های ذخیره سازی می گردند.میوه ها را درون قالب های کوچک نگهداری کرده و سریعا جهت پردازش و شست و شو به آسانسورهای عمودی انتقال می دهند.اکنون میوه هایی که در واحد بازرسی و کنترل کیفیت تایید شدند برای خمیرگیری و آسیاب شدن ارسال می شوند.در حین آسیاب کردن پالپ بوسیله پمپ غشایی،آماده سازی آنزیمی اضافه می شود تا به فرآیند فشرده شدن کمک نماید.خمیر بدست آمده به به لولهB&P هدایت شده تا در دمای معینی گرم شود و سپس محصول بدست آمده به مخازن پالپ پمپ هدایت می شوند تا برای تولید آب میوه استفاده شوند.اگر مرحله فشردن به درستی و کامل انجام شود حداکثر میزان آب میوه از مواد اولیه تهیه می شود .آب میوه تولید شده سپس برای پاستوریزه شدن و بازیابی عطر به سمت ایستگاه تبخیر فرستاده می شود تا در دمای 95الی 105 درجه سانتی گراد پاستوریزه گردد.بیشتر عطر میوه ها در مرحله پاستوریزه کردن تبخیر می شود.به همین دلیل در کارخانه ها برای طعم دهی بهتر آبمیوه از افزودنی‌هایی مثل: کنسانتره،اسید سیتریک،اسیدآسکوربیک،طعم دهنده مصنوعی،رنگ های طبیعی،ویتامینc ،آنتی اکسیدان،پایدارکننده ها،پکتین مربا و... استفاده می کنند. فرمول تهیه آبمیوه از کنسانترهدانستیم که برخی اوقات آب میوه از کنسانتره تهیه می شود.با استفاده از فرمول زیرمی توانید درصد ترکیب کنسانتره بکار رفته در آبمیوه را پیدا کنید:در این فرمول C نشاندهنده ی کنسانتره مورد مصرف در آبمیوه است.F : بیانگر مقدار آبمیوه محتوی پاکت (درصد میوه قید شده روی پاکت است) است.BrixC  : بریکس کنسانتره می باشد. مقایسه کنسانتره میوه و آب میوهبا دانستن تفاوت کنسانتره با آبمیوه مقایسه این دو براحتی امکان پذیر است.می دانیم که در جریان تولید کنسانتره اسانس و رنگ آن نسبت به میوه طبیعی کمی از دست می رود در عوض مدت نگهداری طولانی تری نسبت به میوه داردو همین امر سبب میشود که در همه فصول بتوانید به نوعی به میوه های مرغوب چیده شده دسترسی داشته باشید.آب میوه همانطور که گفته شد ترکیب آب و افشره میوه است که از آبگیری میوه های طبیعی بدست می آید بنابراین نمی توان آن را برای طولانی مدت نگهداری کرد.در مقایسه کنسانتره و آبمیوه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بگوییم کنسانتره را می توان به آب میوه تبدیل کرد اما ازآب میوه نمی توانید کنسانتره بدست آورید!بعلاوه خوب است بدانید چون در فصل های مختلف نمی توان به میوه های تازه دسترسی داشت،کارخانه ها برای تولید آبمیوه از کنسانتره استفاده می کنند.اما روی بسته بندی آنها این موضوع نوشته نمی شود!برای تولید آب میوه از 5 درصد کنسانتره و 95 درصدآب استفاده می شود.بعلاوه درست است که مقداری از خواص میوه در فرآیند پخت و تغلیظ برای تهیه کنسانتره از بین می رود اما این بدین معنا نیست که برخلاف باور عموم کنسانتره ها نسبت به آبمیوه کامل نبوده و بخاطر داشتن ترکیبات مصنوعی،شکر و یا اسانس بدون خواص ویا حتی مضر هستند! این بدبینی نسبت به کنسانتره و آب میوه های صنعتی واقعیت ندارد.   نتیجه گیریدر مقایسه کنسانتره و آب میوه  تقریبا تفاوت چندانی از لحاظ کیفیت و مواد مغذی بین این دو نیست و به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد اما از لحاظ حمل و نقل و نگهداری برای تولید کننده و صادر کننده کنسانتره ها مقرون به صرفه تر هستند. سوالات متداولدر مقایسه کنسانتره و آبمیوه مصرف کدامیک توصیه می شود؟میتوان گفت واقعا تفاوت چندانی باهم ندارند!بعضی افراد بدلیل حفظ ویتامین ها ی طبیعی،مصرف آب میوه را ترجیح میدهند اما برخی دیگر مصرف کنسانتره را با توجه به مواد معدنی و ویتامین های اضافه شده و غلظت بالا ،بهتر و مقرون به صرفه تر می دانند. آیا آبمیوه کنسانتره به اندازه آبمیوه تازه سالم است؟ بله اکثر آبمیوه ها از کنسانتره تهیه می شوند. آیا می توان آب میوه را به کنسانتره تبدیل کرد؟خیر کنسانتره ها از میوه های چیده شده مرغوب تهیه می کنند. آیا از سبزیجات نیز می توان کنسانتره تهیه کرد؟بله بطور کلی از هر میوه یا سبزیجاتی که از درخت و یا بوته چیده شده باشند و دارای درصد بالایی آب باشند میتوان بدون تغییر در ترکیبات آنها کنسانتره تهیه کرد. آیا میتوان میوه را به کنسانتره تبدیل کرد؟ بله اصولا تمام کنسانتره ها از میوه و سبزیجات تازه بدست می آیند. آیا کنسانتره میوه همان آب میوه است؟ خیر کنسانتره میوه در واقع میوه فشرده شده است که درصد بالایی از آب آن گرفته شده و به کنسانتره کم حجم با ماندگاری بالا تبدیل شده است.5.0