آشنایی با انواع عرقیات با طبع سرد و خنک

سه شنبه 19 دی 1402 318 بازدید کننده گروه دانستنی ها

انواع عرقیات گیاهی در طب سنتی برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها استفاده دارند. در این مقاله قصد داریم با انواع عرقیات طبع سرد که برای درمان برخی از امراض قابل مصرف خواهند بود، آشنا شویم.

 

معرفی 10 عرقیات دارای طبع سرد

همان طور که می‌دانید، عرقیات گیاهی می‌توانند طبع گرم و سرد داشته باشند‌. عرقیات طبع سرد، فواید بیشماری برای سلامتی بدن دارند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش غلظت خون، کاهش فشار خون، تقویت معده، کمک به آرامش اعصاب، کمک به پاکسازی کبد، بهبود مشکلات خواب، تقویت روده‌ها و دفع انواع انگل، کرم روده و از همه مهم‌تر تقویت قدرت ایمنی بدن اشاره کرد. به یاد داشته باشید، مقدار و نحوه‌ی مصرف عرقیات با طبع سرد که استفاده خواهید کرد بر حسب نوع بیماری شما متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی ۱۰ عرقیات با طبع سرد، فواید و طریقه مصرف آن‌ها می پردازیم:

 

نام عرق

طبع عرق

خاصیت

عرق برگ چنار

سرد و تر

چاق کننده

عرق شاتره

سرد و معتدل

پاک کننده دستگاه گوارش

عرق گل ختمی

سرد و تر

بالا بردن هورمون جنسی مردانه

عرق کیالک

سرد و خشک

درمان فشارخون بالا

عرق بید

سرد و تر

رفع حساسیت و عطسه

عرق کاسنی

سرد و معتدل

بهبود گرمای کبد

عرق گشنیز

سرد و خشک

کاهش قندخون بیماران دیابتی

عرق بید‌مشک

سرد و تر

کاهش وزن

عرق خیار

سرد

بهبود فشار خون

عرق ریواس

سرد و خنک

لاغر کننده

 

1.      عرق برگ چنار

عرق برگ چنار یکی از انواع عرقیات طبع سرد و خنک بوده که خاصیت چاق‌کنندگی و افزایش اشتها دارد. همچنین این عرق برای تقویت دستگاه تنفس و درمان مشکلاتی چون آسم، برونشیت و تنگی نفس توصیه شده است. تقویت اعصاب و بهبود سلامت پوست از دیگر فواید برگ چنار است. افرادی که از عوارض ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا چون خلط گلو، بدن درد و تب رنج می‌برند، می‌توانند از عرق برگ چنار استفاده کنند.

طریقه مصرف عرق برگ چنار: می‌توانید به صورت روزانه دو مرتبه، از عرق برگ چنار به مقدار یک فنجان مصرف کنید.

 

2.      عرق شاتره

از دیگر عرقیات طبع سرد، عرق شاتره است. تقویت کبد، افزایش اشتها، درمان عفونت‌های پوستی و حفظ شادابی پوست، تصفیه خون و رفع گرفتگی‌های عضلانی، از فواید عرق شاتره خواهد بود. همچنین این نوع عرق گیاهی، دارای املاح معدنی چون پتاسیم، کلسیم و سدیم بوده که به حفظ تعادل در فشار خون و الکترولیت بدن کمک می‌کند. عرق شاتره دارای ویتامین‌های گروه B و C است که به تقویت سیستم ایمنی و اعصاب کمک شایانی می‌کند.

طریقه مصرف عرق شاتره: یک فنجان عرق شاتره را با یک فنجان آب مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذایی آن را مصرف کنید.

 

3.      عرق گل ختمی

عرق گل ختمی به عنوان یکی از عرقیات طبع سرد، خواص بالایی دارد. این نوع عرق گیاهی برای درمان عارضه‌های ریوی و تنفسی چون سرفه، گلو درد و درد سینه مصرف می‌شود. تقویت کلیه و قوای جنسی آقایان، مبارزه با سلول‌های سرطانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت کبد، بهبود زخم معده، نیز از دیگر خواص مهم عرق گل ختمی است.

طریقه مصرف گل ختمی: عرق گل ختمی را می‌توانید یک بار در روز، به مقدار یک فنجان مصرف کنید.

 

4.      عرق کیالک

عرق کیالک یا همان عرق زالزالک که یکی از دیگر عرقیات طبع سرد بوده برای درمان کلسترول خون، تپش قلب، افزایش فشار خون و مشکلات کبدی مصرف دارد. این عرق گیاهی همچنین به عنوان یکی از عرقیات خنک کننده، برای تقویت اعصاب، کاهش ترشح صفراوی و بهبود مشکلات خواب، بسیار کمک کننده خواهد بود.

طریقه مصرف عرق کیالک: می‌توانید بعد از هر وعده غذایی از یک تا یک و نیم فنجان عرق کیالک مصرف کنید‌.

 

 

انواع عرقیات با طبع سرد و خنک

 

5.      عرق بید

از جمله مهم‌ترین عرقیات طبع سرد که در درمان بسیاری از بیماری‌های بدن، شناخته شده است، عرق بید است. تقویت اعصاب و رفع مشکلات مربوط به خواب چون آپنه خواب و بی خوابی از فواید مهم این نوع عرق گیاهی خواهد بود. عرق بید همچنین به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش، اشتها آور، ضد التهاب و ضد درد  معروف است. به یاد داشته باشید، افرادی که بیماری دیابت دارند و همچنین آسپرین مصرف می‌کنند، نباید از عرق بید استفاده نمایند.

طریقه مصرف عرق بید: از عرق بید، می‌توانید به صورت دو بار در روز، هر بار به مقدار یک فنجان استفاده کنید.

 

6.      عرق کاسنی

عرق کاسنی نیز در دسته عرقیات طبع سرد تقسیم بندی می‌شود. این عرق برای تقویت معده، کاهش کلسترول خون، پاکسازی کبد از سموم، کاهش چربی خون و رفع بوی بد بدن و افزایش قوای جنسی مردان مصرف دارد. عرق کاسنی همچنین در سلامت هر چه بیشتر پوست چون درمان آکنه، التهاب و عفونت پوست تاثیر بسزایی دارد چرا که خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی این نوع عرق گیاهی کاملا شناخته شده است.

طریقه مصرف عرق کاسنی: عرق کاسنی را می‌توانید روزانه به مقدار یک فنجان قبل از وعده‌ی صبحانه مصرف کنید‌.

 

7.      عرق گشنیز

فواید زیادی برای عرق گشنیز به عنوان یکی از عرقیات طبع سرد ذکر شده است. افرادی که دائما احساس ضعف و خستگی می‌کنند، می‌توانند از عرق گشنیز استفاده کنند. درواقع این نوع عرق گیاهی در افزایش انرژی بدن نقش موثر دارد. تقویت دستگاه گوارش و از بین بردن عامل‌های میکروبی و انگلی چون کرم روده از دیگر فواید عرق گشنیز است. همچنین این عرق گیاهی خاصیت ویژه‌ای در درمان کم خونی، نفخ، تشنج، گرفتگی عضلات، زخم‌های دهانی چون آفت، عفونت اداری و ... خواهد داشت.

طریقه مصرف عرق گشنیز: بعد از هر وعده غذایی، می‌توانید از یک فنجان عرق گشنیز استفاده کنید.

 

8.      عرق بیدمشک

عرق بید‌مشک را نیز می‌توان از جمله عرقیات طبع سرد معرفی کرد. این عرق گیاهی خواص بیشماری برای سلامت پوست چون پاکسازی پوست، کاهش آکنه و التهابات پوستی دارد. تقویت قلب، تنظیم فشار خون، کمک به مشکلاتی عصبی را نیز می‌توان از خواص عرق بید مشک دانست. این نوع عرق گیاهی همچین سرشار از املاح معدنی چون آهن بوده که برای کم خونی نیز می‌توانید مفید واقع شود. عرق بید‌مشک همچنین در درمان دیابت نوع ۲ می‌تواند مصرف شود. این عرق گیاهی همچنین دارای اسید‌های چرب چون امگا ۳ نیز است که برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک کننده خواهد بود.

طریقه مصرف عرق بیدمشک: می‌توانید یک فنجان عرق بید‌مشک را به صورت دو مرتبه در روز، یعنی قبل از وعده صبحانه و همچنین قبل وعده شام استفاده کنید.

 

9.      عرق خیار

عرق خیار جزء عرقیات طبع سرد بوده که دارای خواص بسیار بالایی برای سلامتی بدن است. این عرق گیاهی، می‌تواند برای افرادی که از سنگ کلیه و عفونت مثانه رنج می‌برند، بسیار مفید واقع شود. در واقع دفع سنگ مثانه و سنگ کلیه با مصرف عرق خیار بسیار آسان‌تر خواهد بود. تنظیم فشار و قند خون از دیگر خواص عرق خیار است.‌ این نوع عرق گیاهی به پاکسازی کبد از سموم کمک می‌کند که به صورت مستقیم در سلامت و شادابی پوست نیز تاثیر خواهد داشت. عرق خیار همچنین سرشار از انواع ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی  بوده که برای تقویت ایمنی بدن و پوست نقش موثری دارد.

طریقه مصرف عرق خیار: نحوه مصرف عرق خیار به این صورت است که می‌توانید قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از این عرق گیاهی را مصرف کنید.

 

10.  عرق ریواس

یکی از عرقیات طبع سرد که مملو از انواع آنتی اکسیدان بوده، عرق ریواس است. این نوع عرق گیاهی دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده که مصرف آن تا حد زیادی در سلامت بدن نقش دارد. مصرف عرق ریواس برای افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، توصیه می‌شود چرا که هم خاصیت لاغر کنندگی داشته و هم خاصیت افزایش اشتها دارد. تقویت دستگاه گوارش چون بهبود بیماری‌های معده و روده مانند زخم معده، انگل روده از دیگر خواص عرق ریواس است. این عرق گیاهی دارای مقادیر بالایی از کلسیم و آهن بوده که برای بهبود سلامت استخوان و دندان‌ها و همچنین رفع کم خونی نیز می‌توان از آن استفاده نمود.

طریقه مصرف عرق ریواس: بعد از هر وعده غذایی، می‌توانید یک فنجان عرق ریواس را مصرف کنید.

 

 

عرقیات طبع سرد

 

خواص عرقیات طبع سرد

همان طور که اشاره شده است، فواید عرقیات طبع سرد از جمله دلایلی است که متخصصان طب سنتی برحسب نوع بیماری مورد نظر، مصرف آن‌ها را بسیار توصیه کرده‌اند. از جمله خواص عرقیات طبع سرد به شرح زیر است:

بهبود سلامت پوست؛ حذف التهاب، آکنه و عفونت‌های پوستی

تقویت سلامت کبد؛ پاکسازی کبد از سموم و چربی اضافی (درمان کبد چرب)

کمک به تقویت اعصاب؛ داشتن کیفیت مطلوب خواب و پیشگیری از مشکلاتی چون بی خوابی، کمک به درمان اسپاسم عضلانی

تقویت دستگاه گوارش؛ کمک به رفع یبوست، سوء هاضمه ، نفخ و همچنین رفع عارضه‌های روده‌ای چون درمان انگل و کرم روده

تقویت سیستم ایمنی بدن: تقویت قدرت ایمنی بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد با داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی

 

بهترین زمان مصرف عرقیات با طبع سرد

همان‌طور که مشاهده کردید، بهترین زمان مصرف عرقیات با طبع سرد با در نظر گیری نوع عرق گیاهی مورد نظر، متفاوت خواهد بود. برخی از انواع عرقیات طبع سرد بهتر است با معده‌ی خالی و به صورت ناشتا مصرف شوند از جمله این عرقیات: عرق چنار، عرق بید‌مشک و عرق خیار است. برخی دیگر از عرقیات گیاهی با توجه به درمان عارضه‌‌ی مورد نظر باید پس از صرف وعده‌های غذایی استفاده شوند. به طور کلی اگر وعده‌های غذایی با مصرف برخی از عرقیات گیاهی طبع سرد ارتباط نداشته باشد، در این صورت بهترین زمان مصرف آن‌ها در هنگام صبح خواهد بود.

 

دیدگاه شما

   دیدگاه شما
نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

آشنایی با انواع عرقیات با طبع سرد و خنکسلامت کالا1/9/2024انواع عرقیات گیاهی در طب سنتی برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها استفاده دارند. در این مق... انواع عرقیات گیاهی در طب سنتی برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها استفاده دارند. در این مقاله قصد داریم با انواع عرقیات طبع سرد که برای درمان برخی از امراض قابل مصرف خواهند بود، آشنا شویم. معرفی 10 عرقیات دارای طبع سردهمان طور که می‌دانید، عرقیات گیاهی می‌توانند طبع گرم و سرد داشته باشند‌. عرقیات طبع سرد، فواید بیشماری برای سلامتی بدن دارند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش غلظت خون، کاهش فشار خون، تقویت معده، کمک به آرامش اعصاب، کمک به پاکسازی کبد، بهبود مشکلات خواب، تقویت روده‌ها و دفع انواع انگل، کرم روده و از همه مهم‌تر تقویت قدرت ایمنی بدن اشاره کرد. به یاد داشته باشید، مقدار و نحوه‌ی مصرف عرقیات با طبع سرد که استفاده خواهید کرد بر حسب نوع بیماری شما متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی ۱۰ عرقیات با طبع سرد، فواید و طریقه مصرف آن‌ها می پردازیم: نام عرقطبع عرقخاصیتعرق برگ چنارسرد و ترچاق کنندهعرق شاترهسرد و معتدلپاک کننده دستگاه گوارشعرق گل ختمیسرد و تربالا بردن هورمون جنسی مردانهعرق کیالکسرد و خشکدرمان فشارخون بالاعرق بیدسرد و تررفع حساسیت و عطسهعرق کاسنیسرد و معتدلبهبود گرمای کبدعرق گشنیزسرد و خشککاهش قندخون بیماران دیابتیعرق بید‌مشکسرد و ترکاهش وزنعرق خیارسردبهبود فشار خونعرق ریواسسرد و خنکلاغر کننده 1.      عرق برگ چنارعرق برگ چنار یکی از انواع عرقیات طبع سرد و خنک بوده که خاصیت چاق‌کنندگی و افزایش اشتها دارد. همچنین این عرق برای تقویت دستگاه تنفس و درمان مشکلاتی چون آسم، برونشیت و تنگی نفس توصیه شده است. تقویت اعصاب و بهبود سلامت پوست از دیگر فواید برگ چنار است. افرادی که از عوارض ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا چون خلط گلو، بدن درد و تب رنج می‌برند، می‌توانند از عرق برگ چنار استفاده کنند.طریقه مصرف عرق برگ چنار: می‌توانید به صورت روزانه دو مرتبه، از عرق برگ چنار به مقدار یک فنجان مصرف کنید. 2.      عرق شاترهاز دیگر عرقیات طبع سرد، عرق شاتره است. تقویت کبد، افزایش اشتها، درمان عفونت‌های پوستی و حفظ شادابی پوست، تصفیه خون و رفع گرفتگی‌های عضلانی، از فواید عرق شاتره خواهد بود. همچنین این نوع عرق گیاهی، دارای املاح معدنی چون پتاسیم، کلسیم و سدیم بوده که به حفظ تعادل در فشار خون و الکترولیت بدن کمک می‌کند. عرق شاتره دارای ویتامین‌های گروه B و C است که به تقویت سیستم ایمنی و اعصاب کمک شایانی می‌کند.طریقه مصرف عرق شاتره: یک فنجان عرق شاتره را با یک فنجان آب مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذایی آن را مصرف کنید. 3.      عرق گل ختمیعرق گل ختمی به عنوان یکی از عرقیات طبع سرد، خواص بالایی دارد. این نوع عرق گیاهی برای درمان عارضه‌های ریوی و تنفسی چون سرفه، گلو درد و درد سینه مصرف می‌شود. تقویت کلیه و قوای جنسی آقایان، مبارزه با سلول‌های سرطانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت کبد، بهبود زخم معده، نیز از دیگر خواص مهم عرق گل ختمی است.طریقه مصرف گل ختمی: عرق گل ختمی را می‌توانید یک بار در روز، به مقدار یک فنجان مصرف کنید. 4.      عرق کیالکعرق کیالک یا همان عرق زالزالک که یکی از دیگر عرقیات طبع سرد بوده برای درمان کلسترول خون، تپش قلب، افزایش فشار خون و مشکلات کبدی مصرف دارد. این عرق گیاهی همچنین به عنوان یکی از عرقیات خنک کننده، برای تقویت اعصاب، کاهش ترشح صفراوی و بهبود مشکلات خواب، بسیار کمک کننده خواهد بود.طریقه مصرف عرق کیالک: می‌توانید بعد از هر وعده غذایی از یک تا یک و نیم فنجان عرق کیالک مصرف کنید‌.   5.      عرق بیداز جمله مهم‌ترین عرقیات طبع سرد که در درمان بسیاری از بیماری‌های بدن، شناخته شده است، عرق بید است. تقویت اعصاب و رفع مشکلات مربوط به خواب چون آپنه خواب و بی خوابی از فواید مهم این نوع عرق گیاهی خواهد بود. عرق بید همچنین به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش، اشتها آور، ضد التهاب و ضد درد  معروف است. به یاد داشته باشید، افرادی که بیماری دیابت دارند و همچنین آسپرین مصرف می‌کنند، نباید از عرق بید استفاده نمایند.طریقه مصرف عرق بید: از عرق بید، می‌توانید به صورت دو بار در روز، هر بار به مقدار یک فنجان استفاده کنید. 6.      عرق کاسنیعرق کاسنی نیز در دسته عرقیات طبع سرد تقسیم بندی می‌شود. این عرق برای تقویت معده، کاهش کلسترول خون، پاکسازی کبد از سموم، کاهش چربی خون و رفع بوی بد بدن و افزایش قوای جنسی مردان مصرف دارد. عرق کاسنی همچنین در سلامت هر چه بیشتر پوست چون درمان آکنه، التهاب و عفونت پوست تاثیر بسزایی دارد چرا که خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی این نوع عرق گیاهی کاملا شناخته شده است.طریقه مصرف عرق کاسنی: عرق کاسنی را می‌توانید روزانه به مقدار یک فنجان قبل از وعده‌ی صبحانه مصرف کنید‌. 7.      عرق گشنیزفواید زیادی برای عرق گشنیز به عنوان یکی از عرقیات طبع سرد ذکر شده است. افرادی که دائما احساس ضعف و خستگی می‌کنند، می‌توانند از عرق گشنیز استفاده کنند. درواقع این نوع عرق گیاهی در افزایش انرژی بدن نقش موثر دارد. تقویت دستگاه گوارش و از بین بردن عامل‌های میکروبی و انگلی چون کرم روده از دیگر فواید عرق گشنیز است. همچنین این عرق گیاهی خاصیت ویژه‌ای در درمان کم خونی، نفخ، تشنج، گرفتگی عضلات، زخم‌های دهانی چون آفت، عفونت اداری و ... خواهد داشت.طریقه مصرف عرق گشنیز: بعد از هر وعده غذایی، می‌توانید از یک فنجان عرق گشنیز استفاده کنید. 8.      عرق بیدمشکعرق بید‌مشک را نیز می‌توان از جمله عرقیات طبع سرد معرفی کرد. این عرق گیاهی خواص بیشماری برای سلامت پوست چون پاکسازی پوست، کاهش آکنه و التهابات پوستی دارد. تقویت قلب، تنظیم فشار خون، کمک به مشکلاتی عصبی را نیز می‌توان از خواص عرق بید مشک دانست. این نوع عرق گیاهی همچین سرشار از املاح معدنی چون آهن بوده که برای کم خونی نیز می‌توانید مفید واقع شود. عرق بید‌مشک همچنین در درمان دیابت نوع ۲ می‌تواند مصرف شود. این عرق گیاهی همچنین دارای اسید‌های چرب چون امگا ۳ نیز است که برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک کننده خواهد بود.طریقه مصرف عرق بیدمشک: می‌توانید یک فنجان عرق بید‌مشک را به صورت دو مرتبه در روز، یعنی قبل از وعده صبحانه و همچنین قبل وعده شام استفاده کنید. 9.      عرق خیارعرق خیار جزء عرقیات طبع سرد بوده که دارای خواص بسیار بالایی برای سلامتی بدن است. این عرق گیاهی، می‌تواند برای افرادی که از سنگ کلیه و عفونت مثانه رنج می‌برند، بسیار مفید واقع شود. در واقع دفع سنگ مثانه و سنگ کلیه با مصرف عرق خیار بسیار آسان‌تر خواهد بود. تنظیم فشار و قند خون از دیگر خواص عرق خیار است.‌ این نوع عرق گیاهی به پاکسازی کبد از سموم کمک می‌کند که به صورت مستقیم در سلامت و شادابی پوست نیز تاثیر خواهد داشت. عرق خیار همچنین سرشار از انواع ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی  بوده که برای تقویت ایمنی بدن و پوست نقش موثری دارد.طریقه مصرف عرق خیار: نحوه مصرف عرق خیار به این صورت است که می‌توانید قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از این عرق گیاهی را مصرف کنید. 10.  عرق ریواسیکی از عرقیات طبع سرد که مملو از انواع آنتی اکسیدان بوده، عرق ریواس است. این نوع عرق گیاهی دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده که مصرف آن تا حد زیادی در سلامت بدن نقش دارد. مصرف عرق ریواس برای افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، توصیه می‌شود چرا که هم خاصیت لاغر کنندگی داشته و هم خاصیت افزایش اشتها دارد. تقویت دستگاه گوارش چون بهبود بیماری‌های معده و روده مانند زخم معده، انگل روده از دیگر خواص عرق ریواس است. این عرق گیاهی دارای مقادیر بالایی از کلسیم و آهن بوده که برای بهبود سلامت استخوان و دندان‌ها و همچنین رفع کم خونی نیز می‌توان از آن استفاده نمود.طریقه مصرف عرق ریواس: بعد از هر وعده غذایی، می‌توانید یک فنجان عرق ریواس را مصرف کنید.   خواص عرقیات طبع سردهمان طور که اشاره شده است، فواید عرقیات طبع سرد از جمله دلایلی است که متخصصان طب سنتی برحسب نوع بیماری مورد نظر، مصرف آن‌ها را بسیار توصیه کرده‌اند. از جمله خواص عرقیات طبع سرد به شرح زیر است:بهبود سلامت پوست؛ حذف التهاب، آکنه و عفونت‌های پوستیتقویت سلامت کبد؛ پاکسازی کبد از سموم و چربی اضافی (درمان کبد چرب)کمک به تقویت اعصاب؛ داشتن کیفیت مطلوب خواب و پیشگیری از مشکلاتی چون بی خوابی، کمک به درمان اسپاسم عضلانیتقویت دستگاه گوارش؛ کمک به رفع یبوست، سوء هاضمه ، نفخ و همچنین رفع عارضه‌های روده‌ای چون درمان انگل و کرم رودهتقویت سیستم ایمنی بدن: تقویت قدرت ایمنی بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد با داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بهترین زمان مصرف عرقیات با طبع سردهمان‌طور که مشاهده کردید، بهترین زمان مصرف عرقیات با طبع سرد با در نظر گیری نوع عرق گیاهی مورد نظر، متفاوت خواهد بود. برخی از انواع عرقیات طبع سرد بهتر است با معده‌ی خالی و به صورت ناشتا مصرف شوند از جمله این عرقیات: عرق چنار، عرق بید‌مشک و عرق خیار است. برخی دیگر از عرقیات گیاهی با توجه به درمان عارضه‌‌ی مورد نظر باید پس از صرف وعده‌های غذایی استفاده شوند. به طور کلی اگر وعده‌های غذایی با مصرف برخی از عرقیات گیاهی طبع سرد ارتباط نداشته باشد، در این صورت بهترین زمان مصرف آن‌ها در هنگام صبح خواهد بود. 5.0